Johnson Marketing

Van één locatie naar organisatiebreed: projectmatig werven als springplank voor opschaling

Van één locatie naar organisatiebreed: projectmatig werven als springplank voor opschaling

Na het succesvol werven van 7,89 FTE voor de behandelstaf bij Ons Tweede Thuis startten we samen met Akkolade met de werving voor het Regionaal ExpertiseCentrum Niet-Aangeboren Hersenletsel (REC NAH+) en twee woonvoorzieningen in Amstelveen. In plaats van losse campagnes per locatie kozen we voor één gezamenlijke wervingsaanpak. Zo konden we data en inzichten bundelen, leren wat werkt en de resultaten vervolgens organisatiebreed toepassen, precies wat een lerende organisatie onderscheidt.

Bekijk bijdrage op LinkedIn

De uitdaging

Verschillende locaties liepen vast in hun eigen puzzel. Het invullen van roosters kostte steeds meer tijd en de afhankelijkheid van externe krachten nam toe. Dat leidde tot hogere kosten, minder stabiliteit en extra druk op de teams. Omdat de werving per locatie los van elkaar werd georganiseerd, raakte de samenhang en focus verloren. De vraag werd duidelijk: hoe krijgen we met één gecoördineerde aanpak weer grip op instroom en bezetting?

De gezamenlijke aanpak

Samen met de locatiemanagers zetten we een pilot op waarin werving en selectie centraal werden georganiseerd. Johnson Marketing richtte zich op de arbeidsmarktstrategie, data-analyse en campagne-aansturing; Akkolade verzorgde de selectie, intake en begeleiding van kandidaten richting de locaties. Door deze combinatie konden we de arbeidsmarkt breder aanspreken, campagnes effectiever aansturen en kandidaten sneller koppelen aan passende teams.

Met vooraf duidelijke afspraken over locaties, contractvormen en inzetmogelijkheden ontstond overzicht en flexibiliteit, voor zowel kandidaten als managers. De aanpak leverde voldoende gekwalificeerde medewerkers op, stabiliseerde de roosters en verminderde de externe inhuur aanzienlijk.

Hoe krijgen we met één gecoördineerde aanpak weer grip op instroom en bezetting?

Van pilot naar organisatiebreed

De resultaten spraken voor zich. Wat begon als een tijdelijke oplossing groeide uit tot een blauwdruk voor organisatiebrede werving. Het managementteam besloot de aanpak verder uit te rollen naar andere locaties binnen Ons Tweede Thuis. De gezamenlijke wervingsaanpak ontwikkelde zich van een oplossing voor één knelpunt tot een organisatiebrede werkwijze. Daarmee liet Ons Tweede Thuis zien hoe projectmatig werven personele uitdagingen kan omvormen tot structurele verbeteringen in de bedrijfsvoering met minder externe inhuur, meer continuïteit en rust in de teams.

Conclusie

Een gezamenlijke wervingsaanpak biedt zorgorganisaties de kans om in een afgebakend project te testen wat werkt, de inzichten vast te leggen en die vervolgens organisatiebreed toe te passen.

De combinatie van Johnson Marketing (strategie, data en campagnes) en Akkolade (zorginhoudelijke werving & selectie) laat zien hoe marketing en recruitment elkaar kunnen versterken. Wie werving op deze manier organiseert, bouwt niet alleen aan instroom, maar ook aan continuïteit, kostenbeheersing en een sterker werkgeversmerk. Zo wordt recruitment een strategisch stuurinstrument waarmee de zorg haar eigen toekomst in handen houdt.

Wie werving op deze manier organiseert, bouwt niet alleen aan instroom, maar ook aan continuïteit, kostenbeheersing en een sterker werkgeversmerk.