Johnson Marketing

Legerdesheils_wit

Hoe kunnen we in een jaar tijd 12 FTE aannemen?

Voor Verpleeghuis Merenhoef stond de uitdaging centraal om in één jaar tijd 12 FTE vaste zorgmedewerkers aan te nemen en zo de afhankelijkheid van tijdelijke inhuur te verminderen. In samenwerking met Akkolade ontwikkelden we een gerichte arbeidsmarktcampagne, versterkten we het werkgeversmerk en boden we flexibele instroommogelijkheden. Het resultaat? Een duurzamer wervingsproces, een groeiend vast team en een sterkere positie van Merenhoef als werkgever in de zorg.

Highlights.

Het Leger des Heils.

Verpleeghuis Merenhoef in Maarssen (Utrecht) maakt deel uit van het Leger des Heils Midden-Nederland en biedt zorg aan ouderen met somatische en/of psychogeriatrische zorgvragen. De organisatie zet sterk in op liefdevolle zorg en ondersteuning voor bewoners, maar worstelt met een groot PNIL-vraagstuk door een tekort aan vaste zorgmedewerkers.

Leonie Kolbeek over onze samenwerking

De uitdaging.

De uitdaging.

De hoge afhankelijkheid van PNIL-inhuur (Personeel Niet In Loondienst) creëerde binnen Merenhoef behoefte aan een structurele oplossing. Het verbeteren van zorgcontinuïteit en het verlagen van personeelskosten stonden centraal. De kernvraag luidde: Hoe trekken we binnen 12 maanden 12 FTE vaste zorgmedewerkers aan om externe inhuur te minimaliseren?

Voor deze uitdaging bundelden Akkolade, Johnson Marketing en het Leger des Heils Midden-Nederland hun krachten.

Foto: het begin van de samenwerking

Onze aanpak.

Onze aanpak.

Arbeidsmarktcampagne
We ontwikkelden een strategische online marketingcampagne die zorgprofessionals effectief bereikt en enthousiasmeert voor een loopbaan bij Merenhoef.

Versterken van het werkgeversmerk
Door het neerzetten van een authentiek en aantrekkelijk beeld van Merenhoef als werkgever hebben we blijvende aantrekkingskracht gecreëerd.

Inhouse werving en selectie
Specialisten van Akkolade optimaliseerden het sollicitatieproces en boden ondersteuning op locatie, waardoor geschikte kandidaten direct op de juiste plek terechtkwamen.

Flexibele wervingsstrategie
Helpenden en verzorgenden IG krijgen de kans om via de flexpool kennis te maken met de organisatie.

Adviesgesprekken
Aan het einde van de zomer voeren we gesprekken met kandidaten waarin zij bewust kunnen kiezen tussen doorgroeien in de flexpool of een vaste plek op een afdeling.

Optimalisatie en monitoring
We analyseren en optimaliseren de campagne continu voor de beste resultaten en duurzame instroom.

Resultaten.

We zien een duidelijke afname in PNIL-inhuur doordat het vaste team nu groeit. Dankzij onze gerichte wervingscampagne komt een stevige stroom aan nieuwe sollicitaties binnen. Dit zorgt niet alleen voor minder personeelsverloop, maar bouwt ook aan een stabielere zorgorganisatie.

Merenhoef staat inmiddels sterker op de kaart als werkgever binnen de zorgsector. Nieuwe medewerkers blijven langer verbonden aan de organisatie dankzij de flexibele instroommogelijkheden en persoonlijke doorstroomgesprekken. Bovendien zetten we de beschikbare middelen efficiënter in door marketing en recruitment slim te combineren.

Deze aanpak zorgt niet alleen voor minder tijdelijke inhuur, maar creëert ook een duurzaam wervingsproces dat de juiste professionals aan Merenhoef bindt.

Conclusie

 

Door gerichte marketing en werving samen te brengen, legden we samen met Akkolade en het Leger des Heils Midden-Nederland een stevige basis voor de toekomst van Merenhoef. Dit project bewijst dat de combinatie van sterke branding, slimme recruitmentstrategieën en inhouse werving cruciaal is voor het aantrekken en behouden van zorgprofessionals.