Uit verschillende internationale onderzoeken blijkt dat steeds meer medewerkers terugkeren naar hun oude werkgever. Deze trend zien we ook terug in de zorg en wordt het ‘boomerang-effect’ genoemd. Voor zorgorganisaties zijn oud-medewerkers laaghangend fruit, omdat ze de ins en outs van de organisatie kennen en weten wat ze kunnen verwachten. Maar hoe bereik je ze?
Uit onderzoeken van Harvard en UKG blijkt dat zo’n 43 procent van de Amerikanen die hun baan rond 2021 opzegde, graag terug zou willen keren naar hun oude werkgever. Sterker nog: één op de vijf van deze groep is al teruggekeerd naar hun oude werkplek.
In Nederland voerde het Financieel Dagblad in 2019 een steekproef uit, waaruit bleek dat 31 procent van de werknemers terug wilde keren naar hun oude job. 21 procent daarvan overwoog het serieus. De kans is aannemelijk dat dit percentage nu – net als in andere landen – hoger ligt.
Oud-medewerkers in de zorg beschikken over waardevolle kennis en ervaring. Ze begrijpen de uitdagingen en eisen van jouw zorgorganisatie én zijn bekend met de bedrijfscultuur. Dit is een groot voordeel ten opzichte van nieuw zorgpersoneel. Daarnaast keert personeel niet zomaar terug; ze doen het omdat ze het werk missen.
Niet elke oud-medewerker is geschikt om terug te keren, maar de kans is groot dat veel van de uittreders geschikt en gemotiveerd zijn om weer voor jouw zorgorganisatie te werken.
Voor veel organisaties vormt het benaderen van oud-medewerkers een drempel. De ex-medewerker in kwestie is immers niet voor niets vertrokken en je wil natuurlijk uitsluitend gemotiveerde professionals aan het werk hebben die met hart voor de zorg werken. En toch merken we dat een selecte groep van de uitstroom zeer gemotiveerd is om weer voor je aan de slag te gaan.
Je bereikt oud-medewerkers het best met een zeer persoonlijke marketingcampagne. Bijvoorbeeld aan de hand van een persoonlijke video van een oud-collega, een foto met quote van een cliënt of een interview met de leidinggevende die wat vertelt over de veranderingen in het bedrijf.
Wil je meer informatie over hoe je oud-medewerkers succesvol terug kan winnen, welke voordelen het voor jouw zorgorganisatie heeft en wat het werven van oud-medewerkers kan opleveren?
Omdat je de zorgprofessionals al kent – en zij jou – is de stap naar een dienstverband véél kleiner dan bij het werven van nieuw zorgpersoneel. Daarom vergt dit minder tijd, moeite en geld. Vooral als je het efficiënt inricht en automatiseert.
We hebben een speciale methode ontwikkeld die specifiek gericht is op het werven van oud-medewerkers. Dit vergt een eenmalige investering die zich na het ‘terugwerven’ van een aantal medewerkers al terugbetaalt.
Hoewel veel tijd en aandacht aan de instroom van zorgpersoneel wordt besteed, is het terugwerven van de uitstroom een stuk efficiënter. Deze nieuwe manier van denken en werken, helpt je om jouw doel te bereiken: het creëren van vaste teams.
Wij hielpen 30+ zorgorganisaties aan meer personeel en zorgaanvragen.
Marketing in de zorg is relatief nieuw en daardoor erg effectief. Veel zorgorganisties vinden het spannend, maar de resultaten spreken voor zich. Een van onze klanten – ExpertCare – zette zelfs een vacaturestop in, omdat we alle functies wisten in te vullen.
Dag in dag uit werken we aan mooie opdrachten en ontmoeten we inspirerende klanten die ons uitdagen. Voor sommige opdrachten zetten we één van onze bouwstenen in, in andere klussen smelten al onze disciplines samen.
Bouwstenen combineren? Laat ons weten welke impact jij wil maken!
Online zichtbaarheid vergroten en meer gericht verkeer naar de website.
Unieke en persoonlijke campagnes om mensen te verbinden aan je merk.
Marketing Automation inzetten om de uitstroom te benutten voor vaste teams.
Ontvang de nieuwste inzichten in marketing en arbeidsmarkt-communicatie direct in je inbox.
Ontvang de nieuwste inzichten in marketing en arbeidsmarktcommunicatie direct in je inbox.