Johnson Marketing

Ksyos_grijs.png

Hoe worden we online beter zichtbaar voor huisartsen en cliënten?

Highlights.

Gemeten over de periode dat de campagne actief was.

Over Ksyos.

Ksyos is een ‘digitaal ziekenhuis’ dat dagelijks zo’n 1.500 mensen behandelt in samenwerking met 4.500 medisch specialisten en 7.500 huisartsen. Ksyos biedt diverse zorg aan, waaronder zorg op het gebied van: cardiologie, dermatologie, oogheelkunde, geestelijke gezondheid, obesitas én slaapproblemen. Ksyos zet zich in om de zorg slimmer, beter en menselijker te maken, en biedt patiënten de mogelijkheid om dicht bij huis, zonder wachttijd en tegen een eerlijke prijs behandeld te worden.

Ksyos Slaap is de afdeling van Ksyos die thuisslaaponderzoeken aanbiedt voor mensen die denken dat ze slaapapneu hebben. Het grote voordeel is dat er geen wachttijden zijn, diagnoses snel gesteld (OASAS-diagnostiek) zijn en dat cliënten eenvoudig en snel verwezen worden. Het thuisonderzoek wordt uitgevoerd door een opgestuurde slaaprecorder. De arts meet vervolgens de uitslag uit en stel de diagnose.

De samenwerking.

De samen-werking.

Ksyos slaap helpt mensen met het diagnosticeren van slaapapneu. Om dit vast te stellen werken ze met slaaponderzoeken die cliënten thuis in hun bed uitvoeren. De strekking van de hulpvragen had te maken met meer huisartsen bereid krijgen om cliënten door te verwijzen naar Ksyos én om meer cliënten direct aan te spreken. De vragen op een rijtje:

‘’Wij willen meer mensen met slaapapneu helpen, dus ervoor zorgen dat cliënten ons weten te vinden’’, vertelt marketing- en communicatiemedewerker van Ksyos, Wiesje van Ratingen.

Tijdens de eerste kennismakingsgesprekken in 2021 werd al snel duidelijk dat potentiële cliënten redelijk onwetend zijn over slaapapneu. Met andere woorden: veel mensen die slaapapneu hebben, weten niet dat ze het hebben. Met klachten als snurken en vermoeidheid stappen ze naar de huisarts of zoeken online naar oorzaken. Uit ons onderzoek bleek bovendien dat veel partners van mensen met apneuklachten naar oorzaken en oplossingen zochten. Op die kernpunt – die allemaal in de attention-fase liggen – zijn we gaan focussen.

Het AIDA-model.

De attention-fase is de eerste fase uit het AIDA-model. AIDA staat voor Attention, Interest, Desire, Action. Dit zijn de stappen die een iemand doorloopt voordat hij of zij overgaat tot actie. In het geval van Ksyos is ‘actie’ slaaponderzoek aanvragen en ‘attention’ informatie tonen dat snurken en vermoeidheid op apneu duiden. Concreet gezien ziet het AIDA-model er met betrekking tot Ksyos Slaap als volgt uit:

 

Attention

We wekken de aandacht van potentiële cliënten door het publiceren en promoten van nuttige informatie over de symptomen en behandeling van slaapstoornissen. Met name landingspagina’s zijn ingezet voor de attention-fase. Deze tekstpagina’s zijn geschreven op basis van zoekwoordenonderzoek. Dit houdt in dat we kijken waar mensen op Googelen en daar vervolgens teksten over schrijven. Op die manier weet je zeker dat je de goede onderwerpen te pakken hebt.

 

Interest

Nadat de potentiële cliënten weten dat hun klachten wellicht door apneu komen, informeren we ze over de voordelen van de diensten van Ksyos op het gebied van slaapstoornissen. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat Ksyos Slaap snel en gemakkelijk toegankelijk is, er geen wachttijden zijn en dat je het onderzoek thuis in je eigen bed kunt uitvoeren.

 

Desire

Om de potentiële cliënten te laten verlangen naar de diensten van Ksyos Slaap, wordt er gefocust op het emotionele aspect van slaapstoornissen. Bijvoorbeeld door aan te geven dat een goede nachtrust van groot belang is voor de gezondheid en het welzijn, en dat het krijgen van de juiste behandeling kan leiden tot een aanzienlijke verbetering van de kwaliteit van leven.

 

Action

Nu is de cliënt overtuigd en gaat over tot actie. Bijvoorbeeld door naar de huisarts te gaan en een doorverwijzing naar Ksysos Slaap aan te vragen.

Marketingmiddelen voor het AIDA-model.

Marketing-middelen voor AIDA model.

Na het inrichten van landingspagina’s, startte we met het promoten via Google Search. Dit houdt in dat je door te betalen bepaalde webpagina’s hoog in de zoekresultaten van Google krijgt. Daarnaast is er aan SEO gewerkt: hiermee zorg je ervoor dat webpagina’s ook op een organische manier gevonden worden door potentiële cliënten.

Met behulp van deze twee marketingmiddelen genereer je meer relevant websiteverkeer dat geneigd is je product te kopen of dienst af te nemen. In dit geval om een slaaponderzoek uit te voeren.

Resultaten.

Dankzij de inspanningen van Johnson Marketing is het aantal cliënten toegenomen terwijl de kosten per klik (cpc) met 20 procent is afgenomen. In totaal is er €27.000 uitgegeven en heeft de campagne naar schatting €57.516 opgeleverd.

‘’Door online beter zichtbaar te zijn, hebben meerdere patiënten ons gevonden. We zien een stijgende lijn in het aantal leads en onze naamsbekendheid groeit’’, vertelt Wiesje.

Ook los van het resultaat verliep de samenwerking volgens ons én Wiesje soepel: ‘’werken met jullie was fijn. De lijntjes zijn kort, jullie zijn klantvriendelijk, hebben veel expertise, denken mee en zijn behulpzaam. Daarnaast verrast het me dat jullie zoveel verschillende zorgorganisaties helpen met verschillende vraagstukken. Jullie hebben echt expertise en huis en zijn heel klantgericht ingesteld’’.

Om door te ontwikkelen zijn we momenteel aan het kijken om videocampagnes in te zetten. Op die manier hopen we nog meer mensen met apneuklachten beter en actiever aan te spreken.