Johnson Marketing

Elyse_grijs.png

Hoe kunnen we personeel werven en meer dialyse­patiënten aantrekken?

Highlights.

Gemeten over de periode dat de campagne actief was.

Over Elyse Klinieken.

Elyse Klinieken biedt nierzorg in zes verschillende dialyseklinieken in Nederland. De locaties zijn kleinschalig, huiselijk en bieden een vertrouwde omgeving. Het doel van de behandeling is om nierfalen minder belastend te maken voor de patiënten. De focus ligt op regie bij de patiënt, aandacht voor de sociale omgeving en de kwaliteit van leven voor de patiënt zo hoog mogelijk houden. Elyse Klinieken is onderdeel van internationale farmaceut B. Braun.

De samenwerking.

De samen-werking.

Elyse Klinieken was op zoek naar een partij om te helpen met arbeidsmarktcommunicatie én voor het bereiken van meer patiënten. Vooral het vinden en werven van dialyseverpleegkundigen voor verschillende locaties is een lastige taak. Het vergt meer dan alleen goede vacatureteksten en het benaderen van professionals.

Zorgmarketingbureau Johnson Marketing werd ingeschakeld om te kijken naar de mogelijkheden. Concreet gezien waren er twee hulpvragen: het aantrekken van geschikt personeel en het aantrekken van dialysepatiënten.

Strategisch te werk.

Strategisch ter werk.

De samenwerking begon met focus op het positioneren van Elyse Klinieken als een van de top drie werkgevers in de nierzorgsector. We werkten aan het bevorderen van het merk Elyse in de arbeidsmarkt; zowel onder actieve- als latent werkzoekenden. Deze positionering is essentieel om meer potentiële werknemers aan te trekken. Hierbij gebruikten we advertenties op platformen als Indeed, LinkedIn en Google. Gelijktijdig zette we in op de promotie van vacatures voor dialyse-assistenten. De patiëntenwervingscampagne voerden we uit aan de hand van het bewezen effectieve AIDA-model. In de praktijk ziet dat er als volgt uit:

Attention

In de eerste fase van de  patiëntencampagne trokken we aandacht door middel van informatieve en inspirerende content op verschillende kanalen. We hebben potentiële patiënten bewust gemaakt van de uitdagingen van nierfalen en hoe Elyse Klinieken helpt.

Interest

Vervolgens wekten we interesse door meer informatie te verstrekken over de nierzorgdiensten en de nadruk te leggen op persoonlijke benadering en kwaliteit van leven. We deelden succesverhalen en ervaringen van tevreden patiënten.

Desire

In de derde fase werd het verlangen van potentiële patiënten aangewakkerd. We benadrukten de voordelen van de zorg van Elyse Klinieken.

Action

Tot slot werden potentiële patiënten aangespoord tot actie, zoals het maken van een afspraak voor een consult.

Advertenties van de campagne

Resultaten.

De resultaten van onze samenwerking met Elyse Klinieken tot nu toe, spreken voor zich:

  • Groei van +283% in websiteverkeer in 2023
  • Klassering in landelijke top drie werkgevers dialyseverpleegkundigen op Indeed
  • Positionering van de vakantiedialyse-dienst leidde tot een toename van 80% in bezoekers van de betreffende pagina


Onze samenwerking met Elyse Klinieken draagt niet alleen bij aan het vergroten van hun zichtbaarheid en werving, maar helpt de nierzorg in zijn totaal. Het doel voor 2024 is om top-of-mind te blijven bij potentiële kandidaten en dialyseverpleegkundigen in het veld, en daarmee onze positie als potentiële werkgever verder te versterken.