Johnson Marketing

ExpertCare_grijs.png

Hoe kunnen we effectief zorgpersoneel aantrekken en studenten werven?

Highlights.

Gemeten over de periode dat de campagne actief was.

Over ExpertCare.

Als gespecialiseerde thuiszorgorganisatie biedt ExpertCare verpleging aan huis óf ‘zo thuis mogelijk’ aan ernstig zieke kinderen en volwassenen. Er is ruimte voor blokzorg, nachtzorg en 24 uur palliatieve thuiszorg. Met andere woorden: elk type thuiszorg maakt ExpertCare mogelijk. Vandaar hun kerngedachte: ‘we gaan er iedere dag voor om het onmogelijke thuis mogelijk te maken’.

ExpertCare biedt ook opleidingen aan onder de naam ExpertCare Acedemy. Zorgprofessionals kunnen zich zo door middel van een werk-leertraject verder specialiseren.

De samenwerking.

De samen-werking.

De samenwerking kwam tot stand dankzij het netwerk van zusterorganisatie van Johnson Marketing; Akkolade. ExpertCare gaf aan een uitdaging te hebben op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en het vinden van studenten voor de ExpertCare Acedemy. De keuze voor Johnson Marketing kwam volgens medewerker Ilona door de kennis van de zorgbranche: ‘’We hebben voor Johnson Marketing gekozen in verband met de kennis van de zorgbranche, behaalde resultaten en de kennis uit het verleden binnen Akkolade.’’

Een vacaturestop.

Een vacature-stop.

De hulpvraag was duidelijk: meer zorgpersoneel en studenten aantrekken. Met name in een aantal specifieke regio’s. We begonnen rustig met het verzamelen van data. Waar komt het websiteverkeer vandaan, wie zijn de websitebezoekers en hoe navigeren ze hun weg door de website? Aan de hand van deze data, kunnen we onze marketingmiddelen effectiever inzetten.

Zo gezegd, zo gedaan. Op basis van drie doelgroepen, maakten we drie advertentiecampagnes. Dit schaafden we op basis van de data constant bij. De advertenties begonnen alsmaar beter te draaien. Sterker nog: het zorgde op termijn zelfs voor een vacaturestop, omdat ExpertCare – mede dankzij Johnson Markering – alle openstaande functies wist te in te vullen.

Anne Jans (directeur Johnson Marketing): ‘’Je hoeft als zorgorganisatie niet altijd het hoogste salaris te bieden om personeel aan te trekken. Zorgpersoneel werkt vanuit hun hart. Als je de verhaallijnen in je advertenties daar op aan laat sluiten, word je al snel interessant voor (latent) werkzoekend zorgpersoneel.’’

Advertenties van de campagne

Resultaten.

De eerste maanden van de campagnes zorgden voor een flinke stijging in de online zichtbaarheid en contactmomenten met de doelgroep. Na ongeveer zes maanden begon het storm te lopen, vertelt Ilona: ‘’We kregen steeds meer reacties op vacatures. Het verraste ons dat de strategie ook écht werkte en dat wij als zorgorganisatie ook echt de teams op orde kregen.’’. Ze vervolgt: ‘’Het is een hele bak met geld, maar je krijgt er ook wat voor terug!’’.

Sollicitaties
+ 0 %
Academy
+ 0 %
Zorgdiensten
+ 0 %

Interessante neveneffecten van de campagnes waren dat de doelgroep die wij aanspraken voor ExpertCare Acedemy soms solliciteerden op vacatures en dat de doelgroep die wij aanspraken voor vacatures interesse hadden in de opleidingen. Daarnaast leverde de data van de marketingcampagnes waardevolle inzichten op, waarmee ExpertCare Acedemy gerichter konden werken aan hun onderwijsaanbod. Kortom: een meer dan geslaagde samenwerking.