Johnson Marketing

Influencer marketing: een nieuwe marketingtactiek in de zorg

Influencer marketing: een nieuwe marketingtactiek in de zorg

Influencer marketing heeft zich in minder dan 10 jaar bewezen als uitstekende marketingtactiek. Voorheen werd deze marketingvorm vooral via radio en tv ingezet, maar een paar jaar geleden is dit verschoven naar social media. Influencer marketing wordt veelal ingezet in sectoren als mode, beauty, sport en gaming. In de zorgsector is het nog vrij nieuw, maar dat is aan het veranderen. 

Waarom influencer marketing inzetten?

Influencer marketing werkt eigenlijk precies hetzelfde. Het publiek (volgers) vertrouwt influencers waar zij een band mee voelen. Die band ontstaat vaak omdat het publiek zich herkent in de influencer. Denk bijvoorbeeld aan een moeder influencer, zij heeft een zieke kleuter vanwege de waterpokken. Haar volgers, ook moeders met jonge kinderen, ervaren precies hetzelfde en zijn naarstig opzoek naar de oplossing om hun kleuter beter te laten voelen. Deze moeder influencer heeft eerder al goeie tips gegeven aan haar volgers, dus zij vertrouwen op haar advies. Onderzoek bevestigt dit, 49% van de volgers vertrouwt zijn influencer waar zij een band mee voelen.

Voor- en nadelen influence marketing

Het voordeel van influencer marketing is dat een positieve ervaring proactief gedeeld wordt door een bekend persoon met groot online bereik. Op deze manier promoten anderen jouw zorgdienst of zorgproduct ineens heel snel aan een groot deel van jouw doelgroep. Bedenk eens wat voor impact dit kan hebben op jouw marketingdoelstellingen.

Wél zit er een addertje onder het gras. Cliënten of patiënten delen een positieve ervaring uit eigen initiatief omdat zij tevreden zijn, bekende personen delen alleen positieve ervaringen wanneer zij hiervoor betaald krijgen. Dit varieert van 200 tot 10.000 euro per bericht, afhankelijk van de grootte van het online bereik. Maar een groter online bereik zegt nog niets over het succes van je influencer campagne. Het succes zit in jouw strategie, doelstellingen en content.

Wat levert influencer marketing op?

Zet jij een succesvolle influencer campagne op, dan kun je gemiddeld 600% terugverdienen aan elke euro die je hieraan besteedt! Dit betekent dat influencer marketing winstgevender is dan print, online adverteren (SEA), e-mailmarketing en organische vindbaarheid (SEO). Zelfs op lange termijn lijkt het meer op te leveren, want volgers delen ook graag hun positieve ervaring over de zorgdienst of het zorgproduct waardoor jouw bericht aan een nieuw deel van je doelgroep wordt getoond.

Influencers zijn géén medische experts

De volgers van influencers zien meteen of een bericht betrouwbaar en geloofwaardig is. Daarom is het zeer verstandig om van te voren jouw merk(waarden) en content goed af te stemmen met de influencer. Stel een simpele en duidelijke briefing op, want influencers zijn geen medische experts. Doe je dit niet, dan kan deze vorm van marketing jouw zorgorganisatie enorme schade aanrichten.

 Stel jezelf bij het kiezen van de juiste influencer de volgende vragen:

  • Past de levensstijl en manier van communicatie bij jouw merk(waarden)?
  • Is hij/zij oprecht betrokken bij de doelgroep? Hoe zien gesprekken met de doelgroep eruit?
  • Heeft de influencer kunstmatige betrokkenheid, bijvoorbeeld ingekochte volgers?
  • Wat zijn de resultaten van vergelijkbare campagnes?
  • Wat is de return on investment (ROI)? Houd daarbij rekening dat een influencer met een kleiner online bereik, zeer betrokken volgers kan hebben!

Tips voor succesvolle content

Een influencer campagne is onderdeel van jouw marketingplan, waarin de strategie en doelstellingen duidelijk zijn gedefinieerd. Op basis hiervan kun je succesvolle content ontwikkelen. Maak daarbij gebruik van onderstaande tips: 

  • Focus op het ontdekken en herkennen van de persoonlijke zorgvraag. Geef informatie over de klachten door de gevolgen in het dagelijks leven uit te lichten en vertel hoe jouw zorgdienst of product deze klachten kan verminderen. (CTA)
  • Laat de influencer zijn eigen verhaal vertellen in het bericht (storytelling). De influencer vertelt over zijn symptomen, diagnosestelling, behandeling en bijbehorende gevoelens tijdens dit proces. Op deze manier creëer je middels emotie een zeer sterke verbinding met je doelgroep.
  • De eigen manier van spreken door de influencer maakt het bericht betrouwbaar. Na een simpele en duidelijke briefing waarin de merkwaarden en content is besproken, maakt de influencer zelf zijn bericht. Jij hoeft het bericht daarna alleen te controleren op juistheid en medische veiligheid.
  • Haal zo veel mogelijk uit je influencer campagne middels verschillende tactieken:
    • Plaats het bericht op meerdere kanalen (SEA)
    • Gebruik hashtags op social media om het bericht op de juiste plek te krijgen
    • Plaats berichten ‘achter de schermen’ tijdens de ontwikkeling van je campagne
    • Optimaliseer content voor Google SEO

Wij helpen jou met zorgmarketing

Wil je meer doorverwijzingen naar jouw zorgdiensten of meer aandacht voor jouw zorgproduct? Als expert in zorgmarketing weten wij wat er nodig is om succesvolle storytelling, content marketing, SEO en SEA te ontwikkelen. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.