Naast het feit dat bijna alle mensen reviews lezen, geeft 88 procent van de mensen aan dat ze reviews daadwerkelijk meewegen bij de beslissing om een product of dienst te kopen. Met andere woorden: reviews zijn minstens zo belangrijk als persoonlijke aanbevelingen. En omgekeerd geldt dat een ruime meerderheid een aankoop schuwt als het bedrijf of de organisatie in kwestie veel slechte beoordelingen heeft.
Daar bovenop zorgen slechte reviews voor minder websitebezoekers en verslechtert het je SEO. Genoeg redenen dus om die slechte reviews weg te werken door tevreden cliënten een goede te laten schrijven. Voor zorgorganisaties is het aan te raden om te focussen op Google reviews en Zorgkaart Nederland.
Hoe je aan goede, onafhankelijke en uitgebreide reviews komt, vertellen we straks. Eerst maken we duidelijk hoe je goede reviews multimediaal inzet. Een aantal 5-sterrenreviews op Google of op zorgkaartnederland.nl is leuk en goed, maar het is nog véél slimmer om deze reviews op meerdere platformen te tonen. Bijvoorbeeld op de homepagina van je website of op je socials door het in een of meerdere posts te verwerken. Dit geeft de betrouwbaarheid van je zorgorganisatie een enorm impuls.
Neem bijvoorbeeld het Martiniziekenhuis. Als je op de homepagina iets naar beneden scrolt zie je direct ‘ervaringen met patiënten’. Een quote met een foto trekt gelijk de aandacht. Vervolgens kun je klikken op ‘verder lezen’ of een andere ervaring aanklikken. Op die manier worden de reviews niet alleen multimediaal ingezet, maar krijgt de review ook nog eens een gezicht. Dit maakt het verhaal nóg persoonlijker en win je nóg sneller vertrouwen. Het is dus aan te raden om goede reviews multimediaal en creatief in te zetten.
Vragen om een goede beoordeling voelt misschien raar en opdringerig, maar als je het goed aanpakt is het allesbehalve opdringerig en raar. Veel patiënten en cliënten snappen de reden en willen best hun mening geven. De slimste methode is de inzet van e-mailmarketing. Je stuurt simpelweg een korte mail met de vraag of ze een beoordeling achter willen laten. Je vertelt ook kort waarom dat belangrijk is en plaats het linkje naar het reviewplatform in de link. Vervolgens is het aan de ontvanger wat hij of zij er mee doet. Houd wel goed rekening met timing. Een mail sturen naar een patiënt die nét in behandeling is zou een beetje raar zijn.
Qua content werkt duidelijkheid en vriendelijkheid het best. Vertel in 1-2 zinnen waarom je de mening van cliënten belangrijk vindt en dat je daarom hun feedback erg zou waarderen. Na een extra bedankje kun je de mail vrij eenvoudig afsluiten. Geen hogere wiskunde. Bedenk je wel dat slechts een klein deel van de ontvangers daadwerkelijk een review achterlaat. Laat je hierdoor niet afschrikken. Dit is volkomen normaal. Na een aantal maanden heb je als het goed is talloze goede reviews erbij die je overal kunt inzetten.
Het genereren van goede reviews is een eenmalige tijdsinvestering waar je jarenlang de vruchten van kunt plukken. Iemands positieve mening over jouw zorgverlening is namelijk een momentopname dat eindeloos als uithangbordje fungeert. Ondanks dat je maar een paar goede, uitgebreide positieve reviews nodig hebt, is het verstandig om te blijven werken met beoordelingen. Bijvoorbeeld door middel van e-mailmarketing. Zo kom je precies te weten hoe patiënten of cliënten de zorgverlening ervaren en waar jij je als zorgorganisatie kunt verbeteren. Met andere woorden: reviews van cliënten zijn in allerlei opzichten nuttig.