Zorgpersoneel tekort? Zo werf je binnen 30 dagen nieuwe medewerkers!

Dat de zorgsector met een fors personeelstekort kampt is een understatement. Onderzoekers en adviesorganen slaan al jaren alarm en vrezen voor een toename van het probleem. Structurele lange termijnoplossingen liggen in handen van de politiek. Aangezien zorgorganisaties beperkt invloed hebben op de snelheid daarvan, is het slim om een plan B te overwegen. Zorgmarketing is een functioneel alternatief om geschikte zorgmedewerkers te werven. In dit artikel lees je hoe dat precies zit.

Het zorgpersoneelstekort in een notendop

In essentie is de zorg een aantrekkelijke sector om in te werken. Vraag een willekeurige zorgmedewerker en de liefde voor het vak spat er af. Je draagt écht wat bij aan de maatschappij, kunt overal werken en opereert vaak in een hecht team. Toch lijken de twee grootste keerzijdes zwaarder te wegen: hoge werkdruk en lage salarissen. De vraag is echter of meer salaris en een minder hoge werkdruk het personeelsprobleem structureel oplossen.

 

Het antwoord van deskundigen op deze vraag is nee. Het ligt complexer. Er zijn grofweg een vijftal oorzaken met veel impact: vergrijzing, opleidingseisen, werkdruk, uitstroom en te weinig instroom. Vergrijzing is een gegeven waar je niets aan verandert. Opleidingseisen worden momenteel onderzocht voor versoepelingsmogelijkheden. De werkdruk kan onder andere verlaagd worden door het ontnemen van administratieve taken. Uitstroom kan voorkomen worden door betere arbeidsvoorwaarden, meer waardering en meer uitdaging. De instroom kan opgekrikt worden door te focussen op zij-instromers en herintreders.

 

Met andere woorden: dit multidisciplinaire hoofdpijndossier is niet zomaar opgelost en vraagt om flink wat politieke besluitvormingen. Gezien de Nederlandse polderpolitiek kan dat nog wel even duren. Helaas genoeg redenen dus om als zorgorganisatie een plan B te overwegen: zorgmarketing.

 

Snel zorgpersoneel werven in 3 stappen

Goed zorgpersoneel werven vraagt om een ijzersterke marketingstrategie. Als zorgorganisatie is de concurrentie immers moordend op dit gebied. Met behulp van marketingcampagnes kun je binnen relatief korte tijd (30 dagen) meer sollicitanten werven. Hoe dat precies werkt ontdek je aan de hand van dit 3-stappenplan:

 

1. Leg de fundering met een marketingstrategie

Met lukraak vacatureteksten plaatsen en promoten red je het anno 2022 niet meer. Er is een uitgedachte marketingstrategie nodig om zorgpersoneel te bereiken én ze zover te krijgen om jouw sollicitatieformulier in te vullen. Dit alles begin met een interne strategiesessie waarin de doelgroep wordt bepaald. Want wie is de ideale kandidaat? Wat wil de ideale kandidaat? En hoe bereik je die het best? Pas als deze fundering gelegd is, heeft het zin om verder te kijken naar marketingmiddelen.

 

2. Besteed aandacht aan vacatureteksten

Duidelijke, goed gestructureerde vacatureteksten helpen enorm goed bij het werven van zorgpersoneel. Zorg voor een pakkende intro, benoem direct de Job Value Proposition (dé reden waarom de kandidaat voor jou moet kiezen) en vertel wat het de sollicitant oplevert in plaats van op de eisen te focussen. Vertel daarnaast alleen de harde eisen en laat prés achterwegen. Maak de tekst niet te lang en benoem altijd een deadline en CTA aan het einde. Er zijn nog veel meer bruikbare tips voor het schrijven van een goede, converterende vacaturetekst. Bij veel zorgorganisaties valt hier flink wat winst te behalen.

 

3. Betaald adverteren op relevante platformen

Online opvallen is belangrijker dan ooit als het gaat arbeidsmarktcommunicatie in de zorg. Organisch kun je dat bereiken door bijvoorbeeld het publiceren van pakkende video’s of uitgeschreven bijzondere patiëntervaringen van werknemers. Echter is het maar de vraag of dat écht zoveel effect heeft als gedacht. Dit is lastig meetbaar. Een betere manier is betaald adverteren op relevante platformen zoals LinkedIn, Indeed en Google.

 

Door advertentieruimte te ‘huren’ kom je hoog in de zoekresultaten te staan op relevante zoektermen. Het is belangrijk om de content aan te laten sluiten bij het platform waarop je publiceert en adverteert. Zo vraagt Indeed om een uitgebreidere tekstuele aanpak dan bijvoorbeeld LinkedIn. Op Indeed zitten immers eerder mensen die actief op zoek zijn naar een baan dan op LinkedIn. Door over al dit soort zaken na te denken en goed toe te passen, wordt de kans om het juiste zorgpersoneel te werven alsmaar groter.


Marketing in de zorg als plan B

Het is goed voor te stellen dat je als zorgorganisatie liever je tijd en geld aan andere zaken dan online marketing besteedt. Toch is het verstandig om je online presentatie en online vindbaarheid te ordenen. Niet alleen om professionaliteit uit te stralen naar potentieel zorgpersoneel, maar ook om voor de lange termijn de cliënteninstroom op peil te houden en bestaande cliënten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Als zorgmarketingbureau helpen we zorgbedrijven met 5 verschillende marketingdiensten.

 

Neem gerust contact met ons op om over de mogelijkheden te sparren.

Wil jij online vindbaar zijn als zorgaanbieder?

Wij helpen je graag!