Online zorgmarketing trends in 2022

De digitalisering is door het coronavirus enorm versneld. Meer bedrijven richtten zich op het medialandschap, ook in de zorg. Om te overleven als zorgorganisatie is het daarom belangrijk om op te vallen tussen alle concurrentie. Een stevige online marketingstrategie is daarbij onmisbaar. Maar waar zet je op in? Wat speelt er in jouw omgeving? Waar is je doelgroep mee bezig? Wij helpen je op weg door de belangrijkste zorgmarketingtrends voor 2022 op een rij te zetten.

 Ervaringen worden steeds belangrijker

Waar het eerder vooral ging over het leveren van enkel een product of dienst, worden beslissingen nu steeds vaker genomen op basis van de online ervaringen die personen met een merk hebben. Of het nou gaat om die éne verpleegkundige die op zoek is naar een nieuwe uitdaging of mevrouw Jansen die een oplossing zoekt voor haar rugklachten: meer dan 70% van hun zoektocht speelt zich online af. En ben jij op het juiste moment zichtbaar en communiceer je de waarden van deze doelgroep, dan zorg je er dus voor dat ze kiezen voor jouw product of dienstverlening.

 

Tegelijkertijd stuur je op positieve ervaringen en dat deze gedeeld worden. Deze ervaringen wordt sterk beïnvloed door bijvoorbeeld reviews. Ga jij op zoek naar een baan in de zorg bij een bedrijf met alleen maar slechte recensies? Of waarvan de waarden niet overeenkomen met de behoefte die jij hebt? Waarschijnlijk niet. Ervaringen, zoals reviews, geven een beter beeld van de kwaliteit die je als organisatie levert. En ja, dat beeld kan invloed hebben op je ranking.

 

Zorg er dus voor dat je kritisch kijkt naar de reviews die mensen over jouw organisatie schrijven. Deze ervaringen bieden een schat aan informatie om jouw producten of diensten te verbeteren. Zo geeft het  inzicht in andere ‘pijnpunten’ in de kandidaat- en/of cliëntreis en kan je probleemgebieden vaststellen die negatieve invloed hebben op de ervaring. Hierdoor kan je jezelf constant verbeteren en zorg je ervoor dat jouw merk een positieve ervaring zal zijn.

 

Het inzichtelijk maken van de juiste kandidaat- of cliëntreis kost tijd. Het gaat om de ideale verhouding tussen strategie en het ontwerpen van content die past in deze strategie. Bij Johnson Marketing bieden we strategiesessies aan om achter jouw employer value propositions (EVP’s)of unique selling points (USP’s) te komen, inzicht te krijgen in de behoeften en pijnpunten van de doelgroep en deze, vanuit de kandidaat- en of cliëntreis, om te zetten naar een effectieve online campagne. Zo ben jij op het juiste moment zichtbaar met jouw content!

 

User generated content

Wat vrijwel hetzelfde is als reviews, maar dan met foto’s en/of video’s, is user generated content. Dit is content gemaakt door de gebruiker over jouw product en/of dienst. Dit is natuurlijk heel goed voor de geloofwaardigheid van je bedrijf. Ervaringen van echte mensen geven nieuwe klanten vertrouwen in jouw organisatie of jouw product. Het zorgt, net als content die je zelf creëert, voor meer bereik en meer naamsbekendheid.

 

TikTok

TikTok. Een platform waar we niet meer omheen kunnen. De app heeft maandelijks meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd. Waar TikTok eerst voornamelijk gericht was op de jongere doelgroep, zal deze in 2022 uitgroeien tot een bredere doelgroep van 15 tot 29. Het is dus goed om alvast te denken over een marketingstrategie waarin je TikTok ook als medium overweegt. Niet alleen om zelf content op te posten, maar ook zeker op het gebied van advertising. Het platform heeft namelijk onlangs de functie ‘Ads Manager’ gelanceerd. Hiermee kun je advertenties opzetten, inclusief doelgroep targeting en biedstrategieën bepalen. Zo kun je dus ook via dit platform heel gericht adverteren.

Een TikTok-challenge die afgelopen jaar bekend was, was de ‘Jerusalema-challenge’: verschillende ziekenhuizen en zorginstellingen hebben meegedaan aan de challenge rond het populaire dansje ‘Jerusalema’ om het groepsgevoel te versterken.

 

Instagram

Social media is natuurlijk allesbehalve nieuw, maar het gebruik blijft ongekend groeien. Zo wordt ook Instagram steeds belangrijker in je marketingstrategie. Onder meer de Instagram-reels (Met Instagram Reels kun je een video van 15 seconden opnemen en editten. Je kunt muziek en effecten toevoegen. Gebruikers kunnen je Reels vinden tussen je Stories of op je profiel).

Waarom worden Reels steeds belangrijker? De attentiespanne van de mens. Deze wordt korter en korter en een kortere aandachtsboog vraagt om nog kortere content. Videocontent geeft je de mogelijkheid om de boodschap op de juiste manier over te brengen naar je doelgroep. Snel en efficiënt.

 

Verder kan je nu links in je story plaatsen. Zo hoef je niet steeds meer te verwijzen naar de ‘link in de bio’, maar verwijs je gewoon naar je blog, website of YouTubevideo via een link in je story.

 

Visuele content

De enorme groei van TikTok en Instagram verraden het eigenlijk al. (Korte) video’s en afbeeldingen zijn een must. Deze mogen echt niet meer ontbreken in je content marketingstrategie. Wist je dat visuele content 94% meer wordt bekeken? En dat we slechts 10% van een boodschap onthouden wanneer alleen tekst wordt gelezen? Uiteraard is geschreven content nog steeds belangrijk voor de context en natuurlijk je SEO . Het is goed om daarom ook niet volledig over te stappen naar visuele content, maar een combinatie van beide te maken. Voeg bijvoorbeeld een leuke video toe aan je zorgvacature of ondersteun je blogpost met een sprekende afbeelding.

 

Originele content

Schrijf je content volgens het principe “beter goed gejat, dan slecht bedacht”? Dan moet dit in 2022 anders. Google indexeert je pagina’s namelijk niet meer zomaar. De focus ligt nu vooral op kwaliteit, wat betekent dat Google niet meer de moeite neemt om ‘lage kwaliteit pagina’s’ onder de loep te nemen. Als zorginstelling heb je waarschijnlijk veel expertises in huis, dus profiteer daarvan en gebruik vooral je eigen kennis!

 

Daarnaast is dubbele content ook niet fijn voor je SEO. Dubbele content wil zeggen dat de content onder twee verschillende URL’s beschikbaar is. Dit heeft nadelige gevolgen voor de positionering van je pagina’s in Google. De belangrijkste reden is dat het voor Google (of andere zoekmachines) onduidelijk is welke pagina in de zoekresultaten moet verschijnen en welke niet. Ofwel: wat is de originele versie? Dubbele pagina’s worden daarom minder gewaardeerd door de zoekmachines. Het uiteindelijk gevolg hiervan is een lagere positie in Google en dus minder verkeer naar je website.

 

Kopen via social media

Social media zijn niet meer alleen de plek waar we berichten delen met vrienden en familie. Het is ook de plek waar we nieuwe producten ontdekken en bestellen. We gebruiken apps als Instagram, TikTok, Pinterest en Facebook om inspiratie op te doen. Hoe fijn is het om dan gelijk het product aan te kunnen schaffen?

 

Influencer marketing

Er zijn influencers in overvloed: voor iedere niche is er wel een influencer te vinden. En doordat we de afgelopen tijd veel thuis hebben gezeten, is onze schermtijd op social media ook een stuk omhoog gegaan. Hierdoor is influencer marketing in stroomversnelling beland. In 2022 zet deze trend voort. Als zorginstelling kan je bijvoorbeeld een invloedrijke blogger tegen een vergoeding inzetten om over jouw product, dienst of ziektebeeld te praten. Op die manier profiteer je van het grote bereik én de betrouwbare uitstraling van de influencer.

 

Met welke van de bovengenoemde trends ga jij aan de slag? Laat ons je best practices zien door ons in de socials te taggen of stuur een link naar ons toe: welkom@johnsonmarketing.nl. Eerst even sparren over welke trend het beste bij jouw organisatie past? We denken graag met je mee!

Meer weten over marketing in de zorg?

Laten we samen impact maken!