Zorgmarketing in het kort

Weinig andere sectoren staan voor grotere uitdagingen dan de zorg en welzijn sector. Hoe blijf je als zorgorganisatie online zichtbaar in een landschap wat snel veranderd? Hoe zorg je ervoor dat mensen aan jouw merk denken als ze op zoek zijn naar (een baan in de) zorg? Hoe verover je het hart van de zorgverlener, patiënt of cliënt met jouw zorginstelling?

Zorgmarketing, of marketing in de zorg, is tot op heden een vrij onbekende term. Maar we kunnen er niet meer omheen. De wereld van de zorg veranderd namelijk. Er is personeelstekort, vergrijzing, meer concurrentie en zorgorganisaties worden commerciëler. Deze veranderingen vragen om vernieuwing en innovatie op tal van gebieden en zeker op het gebied van marketing. Zorgorganisaties moeten marktgerichter, klantgerichter, wendbaarder, ondernemender én innovatiever worden om te kunnen ‘overleven’. 

 

 

Zorgmarketing is simpel gezegd marketing voor zorgorganisaties. Wat het anders maakt is de uniekheid van deze sector. Weten waarom iemand voor jouw organisatie kiest en hierop inspelen. Of het nu een ziekenhuis betreft, de jeugdzorg, gehandicaptenzorg of thuiszorg… Door je waarden online op de juiste manier te communiceren, weet je mensen te boeien, aan je te binden en jouw ultieme positie te vinden in de zorgmarkt. 

 

Wanneer je investeert in online marketing dan zal je zien dat je als zorgorganisatie zeker je rendement kan halen. Sneller gevonden worden als zorgaanbieder? Zorgprofessionals bereiken op de arbeidsmarkt? Acquisitiekosten verlagen onder verwijzers? Dit is allemaal mogelijk met de juiste marketingstrategie. 

 

Aanpak

Het is strategisch kijken naar de kracht van jouw organisatie, de wensen van de doelgroep, maar ook rekening houden met het speelveld waarin je je begeeft. Het gaat om de juiste keuzes maken in een veranderend speelveld om zo meer betekenis te geven aan je merk. En als er iets een inhoudelijke betekenis kan hebben als merk, dan is het de zorg wel.

Focus

 

 

Afgelopen jaren hebben veel zorgorganisaties de eerste stappen gezet in online marketing. Er is vaak al een marketeer of een volledig marketing- & communicatieteam. Hierdoor worden de algemene marketingonderdelen vaak al goed opgepakt: er is een website, de social media platformen worden (sporadisch) ingezet en de interne communicatie staat. Echter wordt online marketing als een complexe wereld gezien waar specialistische kennis voor nodig is om dat rendement te behalen. Daardoor wordt dit vaak een onderbelicht onderdeel. Hiermee laat je als zorgorganisatie veel online kansen liggen.

Samenwerken met Johnson Marketing

 

Bij Johnson Marketing geloven wij in de kracht van marketing in de zorg. Wij helpen jou snel inspelen op de oplopende zorgvraag en gaan samen met jou opzoek naar de kern. We vertalen doelen naar een online marketingstrategie om jouw zorgorganisatie online zichtbaar te maken en je merk goed te positioneren in de zorgmarkt. Of het nou gaat om personeel werven, meer zorgaanvragen krijgen of een zorgproduct vermarkten… Door een sterke merkclaim en scherpe kernwaarden vinden we een ultieme positie in de markt voor jouw merk.

Met een veelzijdig en ondernemend team van ervaren disciplines (zoals strategen, marketeers, sea specialisten en branding specialisten) zijn wij het verlengstuk van jouw zorgorganisatie. Zo werk je met één vast contactpersoon die dagelijks met jouw campagne(s) bezig is, wie je adviseert, helder zaken kan uitleggen en de juiste mensen inzet wanneer dat nodig is. Dit resulteert in beheersbare kosten waarmee een maximaal resultaat zal worden behaald. 

Door onze jarenlange ervaring in de zorgsector, en met zusteronderneming Akkolade, kunnen we groei in verwijzingen, instroom zorgmedewerkers en/of aanvragen waarborgen.

Meer weten over zorgmarketing? Neem contact met ons op!

Meer weten over marketing in de zorg?

Laten we samen impact maken!