Een andere kijk op werven in de zorg

Personeelstekort in de zorg… Iets waar we niet meer om heen kunnen. Alle gangbare manieren van werven heb je al geprobeerd, maar levert weinig tot geen sollicitanten op. Het aanbod is namelijk klein en de vraag is groot. Je staat als zorgorganisatie te springen om nieuwe zorgprofessionals. Maar wat kan je nog meer doen? Wij helpen je een andere kijk te geven op werven in de zorg. Zodat jouw vacature opvalt tussen al die duizenden vacatures.

Richt je ook op latent werkzoekenden

De arbeidsmarkt is grofweg verdeeld in drie groepen: actief-, latent- en niet werkzoekenden. Vanzelfsprekend is dat je je arbeidsmarktcommunicatie richt op de actief werkzoekenden, terwijl juist bij de groep latent werkzoekenden de kansen liggen voor je werving. Dit zijn namelijk zorgprofessionals die momenteel een baan hebben, maar wel (onbewust) openstaan voor nieuwe uitdagingen. Een latent werkzoekende is niet 100% gelukkig in zijn/haar baan, dus is het aan jou als zorgorganisatie te ontdekken waar de pijn zit.

 

Wil iemand doorgroeien maar krijgt hij/zij de kans niet? Andere werktijden? Meer verantwoordelijkheid? Wanneer je weet wat er in de doelgroep speelt, ontstaat er voor jou een kans om hier met een gerichte arbeidsmarktcampagne op in te spelen.

 

In kaart brengen van je doelgroep met Johnson Marketing

Weet je niet waar je moet beginnen? Wij helpen je graag met het in kaart brengen van je doelgroep. Één van de belangrijkste stappen binnen het werven in de zorg. Vanuit verschillende marketingmodellen en het toepassen van data driven marketing doorlopen wij welke stappen er moeten worden gezet, via welk platform, om de doelgroep aan te zetten tot actie.

 

Bouw een sterk werkgeversmerk

Bij lastig opvulbare vacatures, is een ‘wij zoeken een verpleegkundige’-vacature niet voldoende. Er zijn zoveel zorgorganisaties die verpleegkundigen zoeken, waarom zouden ze voor jou kiezen? Het is goed om te kijken wie jij bent als organisatie en het perspectief van de sollicitant in acht te nemen. Wat heb jij te bieden? Wat is de meerwaarde om bij jouw organisatie te werken, en niet bij een ander? Welke belofte doe jij naar je (huidige en je) toekomstige medewerkers? Wat zijn de zwaktes van je organisatie als werkgever? Ofwel: wat is jouw employer value proposition (werkgeversbelofte)?

 

Door deze vragen te stellen, ga je je organisatie zien als werkgeversmerk. Wanneer je de employer value propisition als startpunt neemt in al je arbeidsmarkt uitingen, zorg je voor een consistente, herkenbare en onderbouwde propositie de aansluit bij de behoeften en wensen van jouw doelgroep.

 

In kaart brengen van je employer value propostion met Johnson Marketing

Je organisatie onderscheidend positioneren om makkelijker te werven in de zorg? Wij helpen graag. Vanuit een strategiesessie met Johnson Marketing gaan we opzoek naar jouw unieke werkgeversbelofte op basis van interne en externe analyses. In de loop van de strategiesessie wordt de employer value proposition ontwikkelt op basis van imago, identiteit, merk, ambitie, concurrentie en doelgroep. Deze inzichten vormen samen het startpunt voor de campagne. 

Door deze authentieke en onderscheidende kernboodschap op de juiste manier te communiceren, weten wij mensen aan jouw organisatie te boeien zodat jij je wervingsdoelen kan halen.

 

Een goed concept met een herkenbare touch

Wanneer je alle inzichten hebt verzameld voor de invulling van jouw arbeidsmarktcampagne, is het tijd om op een creatieve manier jouw verhaal te vertellen. Je gaat het zichtbaar én tastbaar maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van foto’s waarop toekomstige collega’s staan. Of maak een leuk filmpje op de werkvloer. Dit is je kans om je employer value proposition te laten zien.

 

Een sterk concept met Johnson Marketing

Bij Johnson Marketing maken we en kiezen we voor unieke beelden, de juiste tone of voice met bijbehorende Call To Action’s en een passende vormgeving. Wij creëren een concept dat werkt!

 

Het juiste platform op het juiste moment

Tegenwoordig zijn er 1001 manieren om potentiële werknemers aan te spreken. Van betaalde advertenties op Google, LinkedIn, Facebook & Instagram tot aan jobboards en organische content op je website en social media. Ieder platform heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Het belangrijkste is dat jij op het juiste moment in het juiste platform zichtbaar bent voor je potentiële kandidaat. Van bewustzijn van je organisatie als werkgever (awareness) tot de uiteindelijke sollicitatie (action).

 

Online marketing in de zorg met Johnson Marketing

Wanneer je als zorgorganisatie de kennis en expertise niet in huis hebt die ervoor zorgen dat jij op het juiste moment op het juiste kanaal online zichtbaar en vindbaar bent, zal je jouw doelgroep moeilijk bereiken. Zo mis je een ultieme positie op een concurrerende zorgmarkt. Met onze zorgmarketing expertise in online adverteren weten wij jouw organisatie online zichtbaar te maken binnen de candidate journey. Ook helpen we je online vindbaar te zijn met onze SEO-expertise. Resultaat? De juiste kandidaten voor je openstaande vacatures!

 

Werven in de zorg met Johnson Marketing

Wil jij het werven in de zorg net wat anders aanpakken? Zorg dat je op het juiste moment in het juiste platform je doelgroep bereikt. Vergeet hierbij niet de latent werkzoekende mee te nemen en investeer in je naamsbekendheid. Zorg dat je met arbeidsmarktcommunicatie de kern van je merk eerlijk en herkenbaar over brengt en vergroot je online zichtbaarheid en vindbaarheid door het inzetten van online adverteren en SEO.

 

Heb je op enig punt ondersteuning nodig of mis je de expertise om een sterke arbeidsmarktcampagne op te zetten? Wij helpen je graag want juist in de zorg is het belangrijk dat een merk relevant, onderscheidend, herkenbaar en aantrekkelijk is voor medewerkers.

Meer over arbeidsmarkt communicatie?

Wij helpen je graag!