MBB Change.

Een marketingcampagne voor verwijzers en patiënten met een SOLK-zorgvraag

Verwijzersmarketing

Klantvraag

Hoe kan het team van regiebehandelaars van MBB Change in contact komen met verwijzers en patiënten met een SOLK-zorgvraag? En hoe herkennen patiënten zelf dat zij SOLK klachten hebben en worden zij wel voldoende en op de juiste wijze behandeld binnen het zorgsysteem?

 

Achtergrond

Wat zijn somatisch onvoldoende verklaarbare klachten (SOLK)? Maar liefst de helft van de Nederlanders heeft weleens last van onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten. Vaak gaan deze na korte tijd vanzelf weer over, maar helaas niet bij iedereen. Naar schatting heeft minstens 10% van de bevolking onverklaarbare chronische pijnklachten en meer dan 2% van de bevolking last van chronische vermoeidheid.

Juist de onbekendheid van SOLK was de reden voor MBB Change om met elkaar over in gesprek te gaan.

 

Werkwijze

Voor dit vraagstuk zijn we onderzoek gaan doen naar het online gedrag van verwijzers (huisartsen) en patiënten met SOLK klachten, zonder dat zij daarvan op de hoogte zijn. We ontdekten dat onder patiënten, partners en mantelzorgers een sterke informatiebehoefte bestaat op het gebied van symptomen en individuele klachten. Onderliggend aan de patiëntjourney ontdekten we uit studies dat deze patiënt de drie fases van ontdekken (awareness), herkennen (interest) en erkennen (desire) doorliep.

De online marketingcampagne is ingericht op de online patiëntjourney. In deze online campagne wordt de verwijzer en patiënt gedurende twee jaar beïnvloedt volgens het AIDA-model.

 

Onze laatste berichten

Vrouw wil iemand de hand schudden

Zo schrijf je winnende vacatureteksten voor de zorg 

In geen sector is het personeelstekort zo groot als in de zorg. Zorgexperts werken zich een slag in de rondte, terwijl de aanwas van nieuw personeel allesbehalve stormloopt. Zorgorganisaties zetten alles op alles om zorgpersoneel te werven, maar ook aan arbeidsvoorwaarden zit een limiet. Er moet dus verder worden gekeken naar methoden om personeel te werven. Een vaak vergeten, maar zeer effectieve methode is het optimaliseren van vacatureteksten. Hoe je deze schrijft, lees je in dit artikel.

Lees meer

Wil je ook meer van betekenis zijn?

Laten we samen impact maken!