Klantvraag
Hoe kan het team van regiebehandelaars van MBB Change in contact komen met verwijzers en patiënten met een SOLK-zorgvraag? En hoe herkennen patiënten zelf dat zij SOLK klachten hebben en worden zij wel voldoende en op de juiste wijze behandeld binnen het zorgsysteem?
Achtergrond
Wat zijn somatisch onvoldoende verklaarbare klachten (SOLK)? Maar liefst de helft van de Nederlanders heeft weleens last van onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten. Vaak gaan deze na korte tijd vanzelf weer over, maar helaas niet bij iedereen. Naar schatting heeft minstens 10% van de bevolking onverklaarbare chronische pijnklachten en meer dan 2% van de bevolking last van chronische vermoeidheid.
Juist de onbekendheid van SOLK was de reden voor MBB Change om met elkaar over in gesprek te gaan.
Werkwijze
Voor dit vraagstuk zijn we onderzoek gaan doen naar het online gedrag van verwijzers (huisartsen) en patiënten met SOLK klachten, zonder dat zij daarvan op de hoogte zijn. We ontdekten dat onder patiënten, partners en mantelzorgers een sterke informatiebehoefte bestaat op het gebied van symptomen en individuele klachten. Onderliggend aan de patiëntjourney ontdekten we uit studies dat deze patiënt de drie fases van ontdekken (awareness), herkennen (interest) en erkennen (desire) doorliep.
De online marketingcampagne is ingericht op de online patiëntjourney. In deze online campagne wordt de verwijzer en patiënt gedurende twee jaar beïnvloedt volgens het AIDA-model.