MBB Change.

Een marketingcampagne voor verwijzers en patiënten met een SOLK-zorgvraag

Verwijzersmarketing

Klantvraag

Hoe kan het team van regiebehandelaars van MBB Change in contact komen met verwijzers en patiënten met een SOLK-zorgvraag? En hoe herkennen patiënten zelf dat zij SOLK klachten hebben en worden zij wel voldoende en op de juiste wijze behandeld binnen het zorgsysteem?

 

Achtergrond

Wat zijn somatisch onvoldoende verklaarbare klachten (SOLK)? Maar liefst de helft van de Nederlanders heeft weleens last van onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten. Vaak gaan deze na korte tijd vanzelf weer over, maar helaas niet bij iedereen. Naar schatting heeft minstens 10% van de bevolking onverklaarbare chronische pijnklachten en meer dan 2% van de bevolking last van chronische vermoeidheid.

Juist de onbekendheid van SOLK was de reden voor MBB Change om met elkaar over in gesprek te gaan.

 

Werkwijze

Voor dit vraagstuk zijn we onderzoek gaan doen naar het online gedrag van verwijzers (huisartsen) en patiënten met SOLK klachten, zonder dat zij daarvan op de hoogte zijn. We ontdekten dat onder patiënten, partners en mantelzorgers een sterke informatiebehoefte bestaat op het gebied van symptomen en individuele klachten. Onderliggend aan de patiëntjourney ontdekten we uit studies dat deze patiënt de drie fases van ontdekken (awareness), herkennen (interest) en erkennen (desire) doorliep.

De online marketingcampagne is ingericht op de online patiëntjourney. In deze online campagne wordt de verwijzer en patiënt gedurende twee jaar beïnvloedt volgens het AIDA-model.

 

Onze laatste berichten

klant schrijft een review op een laptop

Onderzoek: zorgorganisaties doen weinig met mening cliënt

Uit onderzoek van Nivel in opdracht van Zorginstituut Nederland blijkt dat cliënten in de verpleeg- en gehandicaptenzorg te weinig worden meegenomen tijdens het meten van de zorgkwaliteit. Met het oog op passende zorg zijn cliëntervaringen onmisbaar, omdat dit vaak aantoont waar de knelpunten binnen de organisatie liggen. Daarom is het noodzakelijk om de zorgkwaliteit regelmatig bij cliënten te toetsen.

Lees meer
handen die typen op toetsenbord

In contact komen met een zorgvrager. Hoe doe je dat?

Met het oog op passende zorg wordt de kwaliteit van het contact met de zorgvrager alsmaar belangrijker. Maar voordat dat proces überhaupt in gang kan worden gezet, is het zaak om in contact te komen met de zorgvrager. Veel mensen krijgen gemakkelijk toegang tot de juiste zorg, maar er zijn duizenden zorgbehoevende mensen die niét aan de bel trekken. Deze mensen vormen een bedreiging voor de zorgdruk in de toekomst, omdat problemen zich kunnen verergeren en opstapelen. De hamvraag hierin is: hoe kom je in contact met een zorgvrager die niét weet dat hij of zij een zorgvrager is?

Lees meer

Wil je ook meer van betekenis zijn?

Laten we samen impact maken!