5 redenen waarom sollicitanten niet bij jouw zorgorganisatie willen werken

Dé uitdaging voor veel zorgorganisaties is het aantrekken van geschikt zorgpersoneel. Vaak wordt alles uit de kast getrokken om de juiste sollicitanten te winnen, maar wil het niet vlotten. Dit komt voornamelijk door het stellen van verkeerde prioriteiten en het ontbreken van de juiste marketingkennis. In dit artikel lees je wat er bij veel zorgorganisaties misgaat op dit gebied en welke middelen je concreet in kunt zetten om snel meer relevante sollicitanten te krijgen.

1. Niet-geoptimaliseerde vacatureteksten

De kracht van goede vacatureteksten wordt vaak zwaar onderschat. Niet alleen in de zorg, maar in de algehele arbeidsmarktcommunicatie. Er zijn namelijk veelgebruikte woorden en zinnen die afschrikken én bepaalde zaken die juist aantrekken. Door hier bewust mee bezig te zijn, vergroot je de kans op relevante sollicitanten.

 

Zo doe je er goed aan om een vacaturetekst te schrijven met de volgende insteek: ‘waarom moet een sollicitant voor ons kiezen en niet voor de concurrent’. Vertel dus wat jullie te bieden hebben, in plaats van direct allerlei eisen en pré’s op te noemen. Sterker nog: het beste kun je pre’s helemaal weglaten. Beschrijf in plaats daarvan de werksfeer en wat werken bij jullie oplevert.

Maak zinnen daarnaast niet te lang, vermijd cliché-woorden zoals: enthousiast, proactief, teamplayer en 9-tot-5-mentaliteit, benoem altijd een salarisindicatie en vergeet niet een sluitingsdatum te noemen. Dat en meer concrete tips lees je in ons artikel over het schrijven van winnende vacatureteksten voor de zorg.

 

2. Weinig (online) naamsbekendheid

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat werkzoekend zorgpersoneel vooral wil werken bij een organisatie waarin ze écht wat kunnen betekenen voor de ander. Daarnaast zoeken ze naar bedrijven met een duidelijke visie, fijne werkomgeving, waardering van hun leidinggevende en leuke collega’s. Allemaal zaken die je in eerste instantie aan de buitenkant van een bedrijf niet ziet. Zonde, want door dat soort zaken met de wereld te delen, krijg je op een gegeven moment een goede naamsbekendheid. Dat helpt je weer aan meer geschikt zorgpersoneel.

Er zijn verschillende manieren om die reputatie te vergroten, zoals goede reviews, het versturen van persberichten en het adverteren in kranten. Máár het meest effectieve marketingmiddel om een betere naam/reputatie te krijgen is storytelling.

 

3. Storytelling niet op orde

Het doel van storystelling is mensen verbinden. Dit doe je door tekst, beeld en geluid in te zetten. Het genereert openheid, vertrouwen en verbondenheid. Denk hierbij aan ervaringsverhalen van huidige werknemers op de website, video’s van tevreden cliënten, een fotoreportage van een speciale werkdag, een blog met nieuwtjes over het bedrijf, een social mediastrategie, infographic of een maandelijkse podcast. Met andere woorden: er zijn talloze mogelijkheden om storytelling in te zetten om op die manier meer positieve naamsbekendheid te krijgen.

 

Let wel goed op dat je de focus behoudt. Begin bijvoorbeeld niet een Instagramaccount, om er twee weken iets op te posten en er vervolgens niets meer mee te doen. Focus en consistentie zijn erg belangrijk bij storytelling. Kies vormen van storytelling die bij jouw zorgorganisatie passen en schrijf een plan en maak een planning. Als je hier hulp bij nodig hebt, helpen we graag.

 

4. Ze kunnen ergens anders meer verdienen

Geld is en blijft een van de meest belangrijke redenen voor werknemers om van baan te switchen. Als de concurrent meer salaris biedt, voelt het al snel als een verloren strijd. Toch heb je wel degelijk de kans om gewenst zorgpersoneel aan te trekken, zonder meer salaris te bieden. Dit kan door de inzet van zorgmarketing. De eerste twee methoden van zorgmarketing zijn eerder dit artikel besproken.

 

  • Optimaliseren van vacatureteksten
  • Storytelling
  • SEO (beter vindbaar worden in Google)
  • SEA (je vacatureteksten adverteren)

 

Marketing in de zorg wordt de laatste jaren steeds minder taboe, waardoor zorgorganisaties de toegevoegde waarde ervan inzien. Sterker nog: veel zorgorganisaties die begonnen zijn met zorgmarketing, willen niet meer zonder. Het is namelijk dé perfecte manier zorgpersoneel aan te trekken.

 

5. Slecht functionerende website

Veruit de meeste sollicitanten bekijken – voordat ze in de pen klimmen – de website van je zorgorganisatie. De eerste indruk is daarbij van groot belang. Laadt de website snel, hoe ziet de homepage er qua design uit, is de website mobielvriendelijke en zijn de teksten foutloos geschreven? Al deze zaken hebben impact op het sollicitatiegedrag van potentiële werknemers. En bovendien ook voor potentiële clienten. Zorg daarom voor een snelle, goed geoptimaliseerde en gebruiksvriendelijke website. De investering haal je er op lange termijn dubbel en dwars uit.

 

Als je meer wil weten over zorgmarketing en onze diensten, neem dan contact op via welkom@johnsonmarketing.nl of bel direct met Anne Jans 085 401 02 76.

Wil jij online vindbaar zijn als zorgaanbieder?

Wij helpen je graag!