Social media stappenplan voor zorgorganisaties

Welke zorgorganisatie heeft het niet: een social media profiel dat ooit is opgezet maar nu amper gebruikt wordt. Destijds is er een medewerker vol enthousiasme in gestort, maar door tijdsgebrek (hallo corona..!) is er al maanden, soms jaren niks meer op gepost. Tijd om weer grip te krijgen op de social media kanalen. Maar hoe bepaal je welk platform geschikt is om je doelgroep in de zorg te bereiken? Welk kanaal zet je door, blaas je nieuw leven in of verwijder je? Wij helpen je aan de hand van 6 stappen.
  1. Doel van social media kanalen

Als eerste bepaal je wat je wilt bereiken met social media. Wat is de intentie? Wil je voornamelijk mensen enthousiasmeren om bij jullie te komen werken? Of wil je meer betrokkenheid met je organisatie creëren van huidige en potentiële patiënten/cliënten? Dit kan bijvoorbeeld door de manier waarop jullie zorg verlenen te laten zien. Of wil je eigenlijk allebei? Met het doel van het inzetten van social media platformen bepaal je namelijk ook direct je doelgroep.

 

  1. Ken je doelgroep (persona’s)

Nu je het doel van social media inzichtelijk hebt, weet je ook wie je wilt aanspreken. Wil je én mensen enthousiasmeren om bij je te werken én meer betrokkenheid van patiënten/cliënten genereren? Dan heb je ook twee doelgroepen. Voor elke doelgroep is het goed om een persona te maken. Dit is een doorsnee profiel van je doelgroep, dus generaliseren mag hier.

 

Om een goede basis te hebben, proberen wij als zorgmarketingbureau altijd alles zo specifiek en gedetailleerd mogelijk in kaart te brengen. Denk aan de gemiddelde leeftijd, welke (social media) platformen er voornamelijk gebruikt worden, welke behoeftes of pijnpunten ze hebben en wat ze in het dagelijks leven doen. Om het echt tot leven te brengen kan je de persona een naam geven, zet je er een foto bij en kan je de informatie in een leuk verhaal schrijven.

 

  1. Platform dat bij je organisatie past (ook organische berichten)

Los van de persona’s kijk je ook naar welke social media platformen bij de zorgorganisatie passen. Zijn jullie een vooruitstrevende organisatie die met veel nieuwe technologie werkt? Dan is er vast al een TikTok account. Of zijn jullie op zoek naar hoger opgeleiden zorgverleners? Grote kans dat LinkedIn hiervoor al actief wordt ingezet. Breng ook in kaart op welke platformen jullie een profiel hebben maar al langere tijd niks mee hebben gedaan. Waarom is er destijds daar een profiel aan gemaakt? Wellicht past het platform wel heel goed bij de zorgorganisatie maar wordt er door tijdsgebrek niks mee gedaan.

 

  1. Kijk naar je concurrenten, waar zitten zij?

Het is altijd goed om je concurrenten in de gaten te houden. Hoe profileren zij zich ten opzichte van jullie? Welke social media platformen zetten zij daarvoor in? Kunnen jullie daar nog inspiratie uit opdoen of zien jullie een kans om extra op te vallen bij de doelgroep?  

 

  1. Kwalitatief vs. kwantitatief

Denk bij het selecteren van social media platformen aan de beheersbaarheid. Het is beter om twee platformen goed bij te houden, regelmatig nieuwe content te plaatsen en met je doelgroep in gesprek gaan dan op veel platformen een profiel te hebben waar weinig mee gedaan wordt.

 

Ook kan je hier verschil maken tussen organische content en adverteren. Wist je dat je op Snapchat en TikTok kan adverteren zonder dat je daar een profiel op hebt? Vanuit de advertentie kan je mensen naar je website sturen (hallo vacature!) in plaats van naar een profiel. Zo kan je die doelgroep bereiken die wel op TikTok zit maar hoef je niet als organisatie TikTok-content te creëren.

 

  1. Probeer, analyseer, optimaliseer, pas aan, repeat.

Het belangrijkste is dat je objectief blijft kijken naar de werking van je social media platformen. Probeer ook wat nieuws te proberen en analyseer het effect daarvan. Zijn er nog verbeterpunten? Pas dat dan aan en/of probeer weer wat anders. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor LinkedIn en Instagram als organische platformen en adverteren op TikTok en Instagram om daar extra zichtbaar te zijn.

 

Key hier is wel consistentie. Om een idee te krijgen of iets wel of niet werkt is het belangrijk dat je consistent hetzelfde over een langere periode doet. Dit kan qua content zijn, maar ook je aanwezigheid op het platform.

 

Als zorgorganisatie kan met de juiste strategie je aanwezigheid op social media het verschil maken tussen één of vijf sollicitanten of bepalen dat iemand jou belt voor thuiszorg in plaats van je concurrent. Johnson Marketing kan je helpen bij de juiste mix te bepalen, persona’s in kaart te brengen en adverteren we op verschillende platforms om jou zichtbaarder te maken dan je concurrent.

 

Waar kunnen we jou bij helpen? Neem vrijblijvend contact op.  

Wil jij online vindbaar zijn als zorgaanbieder?

Wij helpen je graag!