Internetgebruikers zijn in de loop der jaren steeds kritischer geworden. En dat is niet gek, want het internet bevat een overvloed aan informatie. Soms zelfs misleidend of spam. Daarnaast slaan veel mensen advertenties over door het gebruik van een adblocker of geven ze uit privacyoverwegingen niet zomaar hun gegevens aan een derde partij. Met andere woorden: het grote publiek bereiken als online marketeer wordt steeds lastiger.
Om die reden wordt doelgroepmarketing alsmaar belangrijker. Dit is een marketingstrategie die zich specifiek op een bepaalde doelgroep richt in plaats van op de algemene markt. Het idee is om je gehele online marketingstrategie op een specifieke groep mensen af te stemmen. Deze groep mensen is eerder geneigd om een product of dienst af te nemen. Deze strategie helpt marketingkosten te verlagen en de effectiviteit te verhogen, mits goed uitgevoerd.
Het maken van een persona helpt bij het afbakenen van een specifieke doelgroep. Op die manier kom je erachter waar op het internet jouw doelgroep zich bevindt en welke vorm van marketing daar het best op aansluit.
Deze tweede trend hangt nauw samen met de eerste trends: doelgroepmarketing. Omdat internetgebruikers kritischer zijn geworden, moeten er meer middelen uit de kast worden getrokken om ze te bereiken en over te laten gaan tot actie. Content marketing helpt daarbij. Het begrip omvat onder andere: video’s, blogs, infographics, e-mails en e-books. Het is al jaren een effectieve manier om de naamsbekendheid te vergroten, klanten aan te trekken en op een organische wijze hoger in Google te komen.
In de toekomst lijkt content marketing zich meer toe te spitsen op het personaliseren van de inhoud. Dit komt erop neer dat bijvoorbeeld dit artikel op meerdere manieren geschreven wordt. Voor mensen met weinig kennis van online markering, mensen met een beetje kennis van online marketing en complete leken in online marketing. Een algoritme – van bijvoorbeeld Google – bepaalt dan op basis van die persoonsgegevens welke blog wordt getoond.
Voor video-advertenties op YouTube wordt een gelijksoortige strategie gebruikt. Heb je een bepaalde video-advertentie helemaal afgekeken? Dan krijg je in het vervolg van dezelfde adverteerder een vervolgvideo te zien. Deze vorm van adverteren en/of content marketing zal steeds populairder worden.
Marketing automation betekent simpelweg het automatiseren van zoveel mogelijk marketingprocessen. Denk bijvoorbeeld aan automatische e-mails sturen op basis van het gedrag van mensen, een chatbot die een deel van de klantenservice over kan nemen of automatisch gerichte advertenties tonen voor de juiste doelgroep.
Marketing automation wordt ook steeds meer gebruikt voor data-analyse. Op basis worden adviezen gegeven of keuzes gemaakt. Al deze vormen van marketing automation zorgen voor effectievere én efficiëntere marketing. Qua kosten vergt het nu nog een forse investering, maar op de lange termijn zal automatisering in de online marketing steeds toegankelijker worden.
Conversion Rate Optimization richt zich op het verhogen van het aantal websitebezoekers dat daadwerkelijk tot een conversie leidt, zoals het aanvragen van een offerte of het kopen van een product. Deze ‘conversion rate’ wordt vaak verhoogd door een website gebruiksvriendelijker te maken, CTA’s (call-to-actions) te plaatsen of zeer aantrekkelijke aanbiedingen voor te schotelen. Deze trend hangt nauw samen met de eerste twee trends: doelgroepmarketing en content marketing.
CRO-marketing bestaat voor een groot deel uit data-analyse; wat is het gedrag van websitebezoekers? En wat kun je daaruit opmaken? Er zijn steeds meer tools om het exacte gedrag van websitebezoekers te analyseren. Een veelgebruikt programma om dat te meten is Hotjar.
Klanten en potentiële klanten vasthouden: dat wordt alsmaar belangrijker. Je wil immers niet dat deze groep wegloopt naar een concurrent. Dit is relevant voor elke sector: van de e-commerce tot in de zorg. Er zijn een aantal belangrijke aspecten die helpen om de loyaliteit te verhogen:
Influencer marketing is een steeds belangrijker wordende vorm van marketing waar bedrijven invloedrijke personen op sociale media inhuren om hun producten of diensten te promoten. De opkomst van sociale media – voornamelijk Instagram en TikTok – heeft deze vorm van marketing een flinke boost gegeven. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het ROI (return of investment) bij influencer marketing vaak behoorlijk hoog.
Influencer marketing zal in 2023 blijven groeien. Steeds meer bedrijven zullen de beurs trekken en influencers inschakelen om hun merken te promoten bij een specifieke doelgroep. De verwachting is dat er meer nadruk komt te liggen om langdurige samenwerkingen met influencers in plaats van een eenmalige dienst.
Het bijhouden van marketingtrends is van groot belang voor elk bedrijf dat online succesvol wil zijn. Door op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen in de marketingwereld, kunnen bedrijven hun marketingactiviteiten aanpassen aan de veranderende behoeften en verwachtingen van hun doelgroep. Door in te spelen op de nieuwste trends, kunnen bedrijven zich onderscheiden van hun concurrenten en een voorsprong behouden op hun markt.
Vooral in de niche waar wij als marketingbureau actief zijn – de zorg – is de online concurrentie nu nog gering. Daarom is het slim om in 2023 te beginnen met online marketing voor de zorg.