Online marketing voor huisartsen wordt vaak ingezet voor cliënt- en personeelswerving. Vooral beginnende huisartspraktijken zijn gebaat bij marketingcampagnes om cliënten te werven. Bij een overschot aan cliënten en een hoge werkdruk kan marketing effectief worden ingezet. Bijvoorbeeld om bestaande cliënten online beter wegwijs te maken door de juiste informatie op de juiste plekken te publiceren. Landingspagina’s, webdesign, content marketing en e-mailmarketing helpen daarbij.
Veel websites van huisartsenpraktijken zijn gedateerd, ongebruiksvriendelijk, niet-mobielvriendelijk en voorzien van weinig informatie. Het gevolg hiervan is dat cliënten eerder de telefoon pakken om een afspraak te maken. Steeds vaker voor niet-relevante kwaaltjes, meldde Mirjam van ’t Veld (LHV) onlangs nog in De Telegraaf.
Medische informatie op een toegankelijke manier structureren en publiceren kan zeer functioneel werken om de werkdruk van huisartsen te verlagen, zonder de cliënten kwijt te raken. Daarnaast helpt het je online zichtbaarheid op de lange termijn vergroten. Combineer dit met een georganiseerde communicatieafdeling en voor je het weet neemt de cliëntendruk af.
Benieuwd naar wat wij als marketingbedrijf in de zorg voor jouw huisartsenpraktijk kunnen betekenen? Per probleemstelling bieden we een passende oplossingen in de vorm van een marketingcampagne.
Door de inzet van betaalde online advertenties bereik je in korte tijd je beoogde doelgroep. Dit kan handig zijn wanneer je als beginnend huisartspraktijkhouder cliënten zoekt óf als je dringend personeel nodig hebt. Vooral dat laatstgenoemde probleem is iets waar veel huisartspraktijken mee kampen. In dat geval is adverteren op Indeed, Instagram/Facebook of LinkedIn (afhankelijke van de doelgroep) sterk aanbevolen. Voor het werven van meer cliënten is adverteren op Google functioneler.
Huisartsen proberen hun cliënten zo zelfredzaam mogelijk te maken. Vooral omdat mensen te snel de telefoon pakken om een afspraak te maken. Bijvoorbeeld bij lichte koorts, zeurende keelpijn of lichte oorpijn. Veel huisartsen verwijzen mensen daarom door naar thuisarts.nl. Dé website als het gaat om wetenschappelijk onderbouwd advies, vergelijkbaar met het advies van huisartsen. Met andere woorden: die website vol content, helpt de werkdruk verlagen. Door als huisartsenpraktijk zélf adviezen te publiceren even eventueel door te verwijzen naar Thuisarts, moedig je de zelfredzaamheid van cliënten aan, vóórdat ze in de spreekkamer zitten. Content marketing is daarin dus bijzonder effectief.
E-mailmarketing voor huisartsenpraktijken kan op twee manieren worden ingezet: extern en intern. Bij externe e-mailmarketing is het doel cliënten werven. Aangezien dat zelden nodig is, richten we ons in dit tussenkopje op interne e-mailmarketing. Door cliënten informatieve nieuwsbrieven te verzenden, houd je ze betrokken én kun je een goede poging wagen de werkdruk te verlagen. Bijvoorbeeld door informatie te geven over wat te doen bij veelvoorkomende klachten zoals een coronabesmetting, griep, hooikoorts, sportblessure, aanhoudende lage rugpijn etc.
Wat je als huisartsenpraktijk wil uitstralen is belangrijk om een allround marketingstrategie voor de lange termijn te bepalen. Op basis van dat plan worden de onlinemarketingmethoden bepaald. Als specialistisch marketingbureau in de zorg, helpen we je graag met alle facetten van zorgmarketing. Naast maatadvies, helpen we concreet met SEA, SEO, content marketing, webdesign en e-mailmarketing.
Steeds meer zorgorganisaties zien in dat online marketing bijzonder goed bijdraagt aan het behalen van commerciële doelen. Huisartsenpraktijken zijn nog altijd behoorlijk conservatief als het gaat om hun online presentatie. Het is voor te stellen dat je als eigenaar of medewerken van een huisartsenpraktijk met problemen rondloop, die wij mogelijk met online marketingmiddelen kunnen oplossen.
Neem voor meer informatie over ons contact op door een mail te sturen naar welkom@johnsonmarketing.nl of te bellen naar 085-4010267.