Marketing in de zorg: waarom is het nodig?

De zorgsector verdient lof voor het harde werken in moeilijke tijden. Personeelstekort, concurrentie, bezuinigingen en vergrijzing drukken op zorgorganisaties. Sterker nog: onderzoek toont aan dat het personeelstekort alleen maar toeneemt, net als de vergrijzing. Door de inzet van marketing in de zorg, blijf je als zorgorganisatie gezond. In dit artikel lees je waarom dat zo is én hoe je de eerste stappen in de juiste richting zet.

Defensieve aanpak vs. offensieve aanpak

Onder druk van bezuinigingen kiezen zorgorganisaties vaak voor een defensieve aanpak: er wordt bijvoorbeeld gekozen voor zelfsturende teams, creatief omgegaan met vastgoed en gestuurd op efficiënt plannen. In essentie een voor de hand liggende en logische keuze. Maar wie naar de lange termijn kijkt, ziet dat een meer offensieve strategie nodig is om het verschil te maken en je concurrenten te slim af te zijn.

 

Dit betekent niet direct all-in gaan op marketing, maar wel budget reserveren voor een degelijke marketingstrategie met een duidelijke toekomstvisie. Nu besteedt driekwart van de zorgorganisaties een krappe 1 procent bedrijfsomzet aan marketing, terwijl in het bedrijfsleven 10 à 20 procent meer dan normaal is. Een flinke kloof die gezien de huidige zorgmarktwerking ‘zorgelijk’ te noemen is. Maar waar moet je als zorgorganisatie beginnen als je weinig marketingkennis hebt?


Marketing naar het management

Bij meer dan de helft van de zorgorganisaties wordt de marketingafdeling niet betrokken bij het bepalen van nieuwe productontwikkelingen, strategieën of belangrijke knelpunten. Er wordt weinig overlegd en marketingmedewerkers doen hun werk, zónder dat de organisatie weet waar ze precies mee bezig zijn en waarom. Simpelweg omdat de kennis ontbreekt.

 

De eerste stap naar marketingoptimalisatie van je zorgbedrijf is dus de samenwerking tussen marketingpersoneel en het management. Door de impact van marketing te begrijpen, wordt de urgentie duidelijker. Die urgentie is exact het codewoord waar het bij veel zorgbedrijven nu aan ontbreekt. Want als je niet inzichtelijk hebt wat iets kan opleveren, mis je het immers ook niet.

 

De urgentie van marketing in de zorg

Zorgmarketing kan je structureel aan meer zorgpersoneel en meer cliënten helpen, mits juist uitgevoerd. Zo hielpen we COSMED aan 70 procent meer behandelingen. Kleine ingrepen en investeringen kunnen dus al fors resultaat opleveren. Maar de echte winst wordt op de lange termijn behaald. Strategie is hierin essentieel, wetende dat bij zorgorganisaties vaak marketingkennis ontbreekt. Begin eens om binnen je zorgorganisatie over de volgende vragen na te denken:

 

– Wat willen we bereiken met een marketingaanpak?
– Wat is er nodig om onze zorgmarketing te doen slagen?
– In hoeverre is hetgeen wat wij willen bereiken realistisch?
– Wat is ons budget en waar liggen prioriteiten?

 

Door als zorgmanager met je marketingmedewerkers met deze vragen aan de haal te gaan, wordt snel duidelijk wat de knelpunten zijn en waar de winst behaald kan worden. Als zorgmarketingbedrijf helpen we je graag met deze eerste stappen van een marketingplan.

 

Wat zorgmarketing concreet oplevert

Of je er binnen je zorgorganisatie mee aan de slag gaat of een zorgmarketingbureau inschakelt: zorgmarketing levert – mits goed uitgevoerd – altijd hetzelfde op: een sterker merk en imago, betere online zichtbaarheid én vindbaarheid en natuurlijk meer zorgpersoneel, cliënten, doorverwijzingen of verkopen, afhankelijk van het hoofddoel van de marketinginzet. Met andere woorden: marketing is een middel om je zorgorganisatie zowel financieel als ten opzichte van je concurrenten gezond te houden. En aangezien veel zorgconcurrenten weinig met marketing doen, loop je de kans om in relatief korte tijd flinke voorspongen te realiseren.

 

Aan welke marketingactiviteiten jij je budget voornamelijk besteedt, is afhankelijk van je prioriteiten. Wil je jouw zorgproduct zo snel mogelijk vermarkten of meer zorgpersoneel? Dan is het slim veel aandacht aan adverteren te besteden, terwijl het creëren van online vindbaarheid voor de lange termijn weer beter gepaard gaat met SEO en content marketing. Voor advies over zorgmarketing en gerelateerde zaken kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.

 

Voor wie is marketing in de zorg bedoeld?

Zorgmarketing werkt voor elke zorggerelateerd bedrijf. Denk hierbij aan ziekenhuizen, huisartspraktijken, fysiotherapeuten, eHealth aanbieders, IT-bedrijven in de zorg, verkopers van zorgproducten en thuiszorgorganisaties. Vrijwel elke zorgorganisatie kent problemen waar marketing een structurele oplossing voor kan zijn. Van personeelstekort tot meer harde verkopen: voor elke hulpvraag is een geschikt marketingmiddel en platform.

Welke marketingmethode(n) je als zorgbedrijf ook kiest; het feit dát er überhaupt wordt nagedacht over een marketingplan is voor veel bedrijven in deze sector een flinke winst. Vertaal je wensen en doelen in een plan en werk aan het optimaliseren van je online marketing in meerdere facetten. Kom je er zelf niet uit? Je weet ons te vinden.

Meer over arbeidsmarkt communicatie?

Wij helpen je graag!