Is adverteren op TikTok de moeite waard?

Met meer dan een miljard maandelijkse gebruikers is TikTok in zes jaar tijd uitgegroeid tot een van de populairste social mediaplatformen ter wereld. De gemiddelde gebruiker is jongvolwassen en kijkt ruim 52 minuten per dag op de app. Data toont aan dat ook steeds meer oudere mensen de app downloaden. Met andere woorden: TikTok is een serieuze speler geworden in de marketing- en communicatiewereld. Sterker nog: TikTok is een zeer bruikbaar platform om op te adverteren. Oók als zorgorganisatie. Hoe je dat aanpakt en wat de keerzijden zijn, lees je hier.

Cijfers en feiten over TikTok

Het vooroordeel dat vooral veel kinderen op TikTok zitten is onjuist. Slechts een klein deel van de gebruikers is onder de 18 jaar. De grootste doelgroep omvat mensen tussen de 18 en 34. De manvrouwverhouding is ongeveer gelijk: 54% procent is vrouw en 46% man. Voor de rest is de gemiddelde schermtijd in de app 52 minuten. In vergelijking met Facebook of Instagram (beide ongeveer 30 minuten) is dat enorm. Dat is een van de redenen waarom adverteren op TikTok zo nuttig kan zijn, maar daar komen we later dit artikel op terug.

De engagement rate van influencers op TikTok is een kleine 18%. Ter vergelijking: op Instagram is het zo’n 4% en op YouTube 1.5%. Engagement rate houdt in hoe betrokken mensen zijn bij een bepaalde campagne of post. Ook deze cijfers laten zien dat adverteren op TikTok de moeite waard kan zijn. 

Mogelijkheden om te adverteren op TikTok

Er zijn grofweg twee mogelijke manieren om te adverteren op TikTok. Door middel van influencer marketing en door middel van advertentievideo’s. Aangezien TikTok uitsluitend met video werkt, is het dus niet mogelijk om te adverteren met afbeeldingen of tekst. Sterker nog: een goede TikTok-advertentie lijkt verdacht veel op een ‘gewone’ TikTok-video. De reclamevideo’s zijn vrij simpel gemaakt. In het volgende hoofdstuk vind je drie voorbeelden.

Influencer marketing op TikTok

Influencer marketing is een steeds populairdere manier voor bedrijven om hun producten of diensten te promoten. TikTok heeft een enorm bereik en een hoog engagement rate, waardoor het een ideale plek is voor promotie. Door samen te werken met populaire TikTok- influencers, promoot je jouw product of dienst bij een groot en betrokken publiek. In de zorgniche kun je bijvoorbeeld influencers inzetten om een zorgproduct onder de aandacht te brengen bij een specifieke doelgroep.

Video promoten op TikTok

De meest gebruikte advertentievideo’s op TikTok zijn In-Feed-video’s. Deze video’s komen voorbij op je tijdlijn, vergelijkbaar met advertenties op Instagram Story’s. De beste TikTok-advertenties lijken sterk op gewone video’s, maar dan met een linkje naar de website. Daarnaast kun je kiezen voor een Brand Takeover of Topview waarbij de video direct in beeld komt als iemand de app opent. Deze vormen van TikTok-ads zijn wat duurder.

Voorbeelden van TikTok-advertenties

In de meeste gevallen worden TikTok-advertenties ingezet om producten te verkopen. De volgende voorbeelden zijn dan ook allemaal zorgproducten:

Massageapparaat tegen menstruatiepijn

https://ads.tiktok.com/business/creativecenter/topads/7203146274405122049?countryCode=NL&period=180

Apparaat tegen angstklachten

https://ads.tiktok.com/business/creativecenter/topads/7140017401757171713?countryCode=NL&period=180

Hallux valgus spalk

https://ads.tiktok.com/business/creativecenter/topads/7142277402244481026?countryCode=NL&period=180

 

De voor- en nadelen van adverteren op TikTok als zorgorganisatie

Door te adverteren op TikTok bereik je met relatief weinig middelen een jonge doelgroep. Maar is het altijd een goed idee?

Voordelen van adverteren op TikTok als zorgorganisatie

Met relatief weinig middelen kun je prima TikTok-advertenties creëren. Je spreekt een jonge doelgroep aan en de kosten vallen in vergelijking met andere sociale platformen alleszins mee. Als zorgorganisatie is TikTok vooral handig om aan je naamsbekendheid te werken en voor arbeidsmarktcommunicatie. Denk hierbij aan werven voor bijbaantjes in de zorg of een promotiecampagnes voor werken in de thuiszorg.

Wanneer je een zorgproduct verkoopt is adverteren op TikTok ook een slim idee; kijk maar naar de voorbeeldadvertenties uit het vorige hoofdstuk.

Nadelen van adverteren op TikTok als zorgorganisatie

Adverteren op TikTok brengt in tegenstelling tot vrijwel alle andere sociale mediaplatformen veel privacyrisico’s met zich mee. Chinese medewerkers van TikTok hebben naar verluid toegang tot enorm veel data van Europese gebruikers. Vrijwel alles wat je doet wordt gemonitord. Universitair docent burgerlijk recht Pieter Wolters zegt daar in een artikel van de NOS het volgende over: ‘’Het is goed mogelijk dat data die op het eerste gezicht onschuldig lijken, later toch van belang kunnen zijn’’.

Andere nadelen van adverteren op TikTok zijn het feit dat je veel video-advertenties moet maken, omdat er snel advertentiemoeheid optreedt. Dit betekent dat een bepaalde doelgroep de advertentie al te vaak heeft gezien. En dat de sessieduur van bezoekers op je website die van TikTok komen vaak heel kort is.

Beginnen met adverteren op TikTok?

Veel bedrijven en zorgorganisaties hebben het idee dat ze ‘iets’ met nieuwe sociale media als TikTok moeten. Om erachter te komen of adverteren op TikTok – of andere sociale media – voor jouw organisatie rendabel kan zijn, raden we aan contact met ons op te nemen. Geheel vrijblijvend analyseren we de mogelijkheden en risico’s voor het adverteren op TikTok. Liever zelf beginnen met adverteren op TikTok? Ontdek dan dit stappenplan.

Wil jij online vindbaar zijn als zorgaanbieder?

Wij helpen je graag!