klant schrijft een review op een laptop
Contentmarketing

Onderzoek: zorgorganisaties doen weinig met mening cliënt

Uit onderzoek van Nivel in opdracht van Zorginstituut Nederland blijkt dat cliënten in de verpleeg- en gehandicaptenzorg te weinig worden meegenomen tijdens het meten van de zorgkwaliteit. Met het oog op passende zorg zijn cliëntervaringen onmisbaar, omdat dit vaak aantoont waar de knelpunten binnen de organisatie liggen. Daarom is het noodzakelijk om de zorgkwaliteit regelmatig bij cliënten te toetsen.

Lees meer
handen die typen op toetsenbord
Contentmarketing

In contact komen met een zorgvrager. Hoe doe je dat?

Met het oog op passende zorg wordt de kwaliteit van het contact met de zorgvrager alsmaar belangrijker. Maar voordat dat proces überhaupt in gang kan worden gezet, is het zaak om in contact te komen met de zorgvrager. Veel mensen krijgen gemakkelijk toegang tot de juiste zorg, maar er zijn duizenden zorgbehoevende mensen die niét aan de bel trekken. Deze mensen vormen een bedreiging voor de zorgdruk in de toekomst, omdat problemen zich kunnen verergeren en opstapelen. De hamvraag hierin is: hoe kom je in contact met een zorgvrager die niét weet dat hij of zij een zorgvrager is?

Lees meer
man kijkend op tablet
Contentmarketing

Wat is een klantreis en waarom is het belangrijk?

Online marketing wordt pas écht effectief als duidelijk is wie je precies wil bereiken. Daarvoor is een doelgroeponderzoek nodig. Wanneer je jouw doelgroep in kaart hebt, is het tijd om een klantreis op te stellen. Zo’n klantreis – in marketingjargon customer journey genoemd – is de periode tussen kennismaking met je merk en het kopen of afnemen van je product of dienst. Je neemt de potentiële klant als het ware mee op ‘reis’ naar je eindproduct. Doe je dat niet zorgvuldig genoeg? Dan haken ze af en ben je een potentiële klant kwijt.

Lees meer
dokter en patient vullen formulier in
Geen categorie

Passende zorg: wat is het en waarom is het belangrijk?

De overheid richt haar pijlen de komende jaren op passende zorg, ook wel zorg op maat genoemd. Dit is zorg die aansluit op de individuele behoeften en wensen van de patiënt. Er wordt rekening gehouden met de levensfase, culturele achtergrond, sociaaleconomische status en de persoonlijke voorkeuren. Met andere woorden: patiënt en zorgverlener komen gezamenlijk tot een zorgplan. De verwachting is dat dit zal resulteren in betere gezondheid waardoor de druk op de zorg afneemt en de zorgkosten dalen.

Lees meer
hand met trendlijn
Contentmarketing

Online marketing trends voor 2023

De onlinemarketingsector verandert razendsnel. Simpelweg omdat het internet, de gebruikers en de platformen in rap tempo veranderen. Denk bijvoorbeeld aan de plotse opkomst van influencer marketing, TikTok en AI-tools zoals het populaire ChatGPT. In dit artikel lees je de online marketing trends voor 2023.

Lees meer
Man aan het schrijven in notitieboekje
Contentmarketing

Hoe schrijf je een persbericht? Compleet stappenplan

Door een persbericht naar mediabedrijven te sturen, maak je kans op gratis publiciteit voor je product of dienst. Het is belangrijk om veel tijd en aandacht aan een goed persbericht te besteden. Slechts een klein deel van de binnenkomende persberichten wordt daadwerkelijk omgezet in een publicatie. Het belangrijkste aspect bij het schrijven van een persbericht is de nieuwswaardigheid. In dit artikel lees je stap voor stap hoe je een persbericht schrijft en verstuurt.

Lees meer
toetsenbord met vergrootglas
Contentmarketing

Boost je websiteverkeer met deze 3 tips

De tijden dat je nieuwe website direct websiteverkeer via Google trekt is voorbij. De concurrentie is enorm en elke dag worden er miljoenen nieuwe websites gepubliceerd. Als nieuwe website sluit je onderaan in de rij bij zoekmachines, dus zal je niet snel webverkeer zien. Om meer websitebezoekers te trekken kun je verschillende technieken toepassen. De drie belangrijkste zijn: SEO, sociale media en adverteren.

Lees meer
man achter laptop
Contentmarketing

Seniorenmarketing: 5 manieren om senioren aan te spreken

Eén van de kernaspecten van online marketing is je doelgroep. Waar bevindt deze zich en hoe bereik je ze? Een doelgroep waar weinig over gesproken wordt binnen de marketing zijn senioren. De laatste jaren gebruiken steeds meer ouderen internet en sociale media. Meer dan 60 procent van de 75-plussers heeft internet en 76 procent van de 65- tot 75-jarigen gebruikt sociale media. Gezien de toenemende vergrijzing zal dit aantal de komende jaren alsmaar toenemen. Hoogtijd om te kijken hoe je deze doelgroep het best online bereikt.

Lees meer
Man achter laptop
Contentmarketing

Online marketingstrategie bepalen. Hoe doe je dat?

Online marketing omvat zoveel verschillende soorten disciplines, dat prioriteiten stellen lastig is. Veel bedrijven starten zonder uitgedachte strategie met adverteren, sociale media of content. Ondanks dat het prima kan werken, haal je er véél meer uit als je marketing uitvoert via een uitgedachte online marketingstrategie. In dit artikel leer je hoe je op een eenvoudige manier het maximale uit marketing haalt.

Lees meer
Persoon achter laptop - wireframes
Contentmarketing

Wat is een landingspagina en wat heb je eraan?

De online marketingwereld zit vol vaktermen die soms lastig te begrijpen zijn. Landingspagina is zo’n term. Want wat is het verschil tussen een gewone pagina op een website en een landingspagina? Ondanks dat het op het eerste oog weinig verschil maakt, zijn de verschillen enorm. Zowel qua vorm als inhoud en doel. In dit artikel lees je in jip-en-janneketaal wat een landingspagina is en wat je eraan hebt.

Lees meer
Lokale SEO - Vergrootglas
Arbeidsmarktcommunicatie

Lokale SEO: wat is het en wat heb je eraan?

Als bedrijf of organisatie wil je online vindbaar zijn binnen het geografische gebied waarin je actief bent. Op die manier trek je relevante websitebezoekers. Dit proces heet lokale SEO. Deze vorm van zoekmachineoptimalisatie focust zich voornamelijk op het zoekgedrag van mensen uit de buurt. Hoe ‘local SEO’ precies werkt én eenvoudige tips om het toe te passen lees je in dit artikel.

Lees meer
Duim naar beneden
Arbeidsmarktcommunicatie

5 redenen waarom sollicitanten niet bij jouw zorgorganisatie willen werken

Dé uitdaging voor veel zorgorganisaties is het aantrekken van geschikt zorgpersoneel. Vaak wordt alles uit de kast getrokken om de juiste sollicitanten te winnen, maar wil het niet vlotten. Dit komt voornamelijk door het stellen van verkeerde prioriteiten en het ontbreken van de juiste marketingkennis. In dit artikel lees je wat er bij veel zorgorganisaties misgaat op dit gebied en welke middelen je concreet in kunt zetten om snel meer relevante sollicitanten te krijgen.

Lees meer
Ondernemers leggen puzzel in elkaar
Zorgmarketing

Ondernemen in de zorg: waar moet je qua marketing op letten?

Uit rapporten van de Kamer van Koophandel blijkt dat er steeds meer zorgorganisaties uit de grond schieten. Er komen zowel zzp’ers als thuiszorgorganisaties en paramedische praktijken bij. De belangrijkste reden van deze toename is het overschot aan cliënten waar Nederland mee kampt. In de huidige markt liggen dus veel kansen voor zorgondernemers. Maar hoe grijp je die kansen met beide handen aan?

Lees meer
Vrouw wil iemand de hand schudden
Arbeidsmarktcommunicatie

Zo schrijf je winnende vacatureteksten voor de zorg 

In geen sector is het personeelstekort zo groot als in de zorg. Zorgexperts werken zich een slag in de rondte, terwijl de aanwas van nieuw personeel allesbehalve stormloopt. Zorgorganisaties zetten alles op alles om zorgpersoneel te werven, maar ook aan arbeidsvoorwaarden zit een limiet. Er moet dus verder worden gekeken naar methoden om personeel te werven. Een vaak vergeten, maar zeer effectieve methode is het optimaliseren van vacatureteksten. Hoe je deze schrijft, lees je in dit artikel.

Lees meer
Brainstormen over een contentstrategie
Contentmarketing

Contentmarketing in de zorg: zo pak je het aan!

Content is de brandstof van marketing. Het omvat vrijwel alle creatieve uitingen: webteksten, afbeeldingen, advertentieteksten, e-mails, vacatureteksten, infographics, video’s en informatieboekjes. Zonder tekst of beeld is marketing verwaarloosbaar. Door waardevolle en unieke content te publiceren, trek je vroeg of laat de aandacht van je doelgroep. Het wekt vertrouwen én helpt je online vind- en zichtbaarheid te vergroten. Hoe je deze omvangrijke tak van marketing specifiek inzet, lees je in dit artikel.

Lees meer
Man op laptop met zoekmachine illustratie
Arbeidsmarktcommunicatie

Werf snel zorgpersoneel met behulp van advertenties

Nooit eerder was het voor werkgevers zo lastig om werknemers te vinden als nu. Dat blijkt uit metingen van onder andere het CBS en het UWV. De extreme arbeidskrapte vraagt om nieuwe, creatieve manieren van personeelswerving. Eén daarvan is SEA (search engine advertising) om je vacature in een klap onder de aandacht te brengen bij een relevante doelgroep. Vooral zorgorganisaties, die vaak nog voorzichtig zijn met marketing, kunnen hier enorm van profiteren.

Lees meer
Concurrentie - onderscheidend zijn
Zorgmarketing

Concurrentie in de zorg: hoe ga je er mee om?

De zorgmarkt is een groeimarkt waar steeds meer en heviger met elkaar geconcurreerd wordt. De vrije marktwerking, vergrijzing en veranderende wetgeving zijn de hoofdoorzaken. Wat is de invloed van concurrentie in de zorg? En hoe ga je daar als zorgorganisatie mee om? In dit artikel lees je achtergrondinformatie én praktische tips over hoe jij je zorgorganisatie gezond houdt door online vindbaar én zichtbaar te zijn.

Lees meer
Man met mobiel met 5 sterren review
Arbeidsmarktcommunicatie

Zo zorg je voor goede reviews van cliënten

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat 92 tot 95 procent van de mensen reviews lezen vóórdat ze een product of dienst aanschaffen. Psychologisch gezien vrij logisch: mensen willen zoveel mogelijk bevestiging, voordat ze hun portemonnee trekken. Goede reviews nemen simpelweg twijfels weg. Een reviewstrategie is daarom belangrijk om je zorgorganisatie online goed op de kaart te zetten. In dit artikel lees je hoe je dat aanpakt.

Lees meer
Social media iconen
Contentmarketing

Social media stappenplan voor zorgorganisaties

Welke zorgorganisatie heeft het niet: een social media profiel dat ooit is opgezet maar nu amper gebruikt wordt. Destijds is er een medewerker vol enthousiasme in gestort, maar door tijdsgebrek (hallo corona..!) is er al maanden, soms jaren niks meer op gepost. Tijd om weer grip te krijgen op de social media kanalen. Maar hoe bepaal je welk platform geschikt is om je doelgroep in de zorg te bereiken? Welk kanaal zet je door, blaas je nieuw leven in of verwijder je? Wij helpen je aan de hand van 6 stappen.

Lees meer
Man achter laptop met Johnson Marketing website op laptopscherm
Zorgmarketing

Het verschil tussen marketing en zorgmarketing

De zorgsector is lange tijd huiverig geweest voor de inzet van marketing. Best logisch, aangezien de meeste zichtbare marketinguitingen vrij commercieel en soms zelfs opdringerig zijn. Als zorgorganisatie wil je dat juist niét uitdragen. Je wil mensen het vertrouwen geven dat ze bij jou de juiste zorg krijgen. Zorgmarketing borduurt daarop voort en helpt dat vertrouwen op een open en eerlijke manier te creëren. Hoe dat er concreet uit ziet lees je in dit artikel.

Lees meer
Sollicitatiegesprek
Arbeidsmarktcommunicatie

Zorgpersoneel tekort? Zo werf je binnen 30 dagen nieuwe medewerkers!

Dat de zorgsector met een fors personeelstekort kampt is een understatement. Onderzoekers en adviesorganen slaan al jaren alarm en vrezen voor een toename van het probleem. Structurele lange termijnoplossingen liggen in handen van de politiek. Aangezien zorgorganisaties beperkt invloed hebben op de snelheid daarvan, is het slim om een plan B te overwegen. Zorgmarketing is een functioneel alternatief om geschikte zorgmedewerkers te werven. In dit artikel lees je hoe dat precies zit.

Lees meer
Dokter op tablet
Contentmarketing

7 marketingtips voor ziekenhuizen

Ziekenhuizen staan de laatste 10 jaar voor complexe online uitdagingen. De twee grootste oorzaken zijn de marktwerking en digitalisering. De coronapandemie deed daar nog een schepje bovenop. Waar de helft van de Nederlandse ziekenhuizen in 2008 niet eens een marketingafdeling had, is digitale marketing in ziekenhuizen nu niet meer weg te denken. Onderscheidenheid, online vindbaarheid, ijzersterke content en advertenties zijn essentieel om als ziekenhuis mee te gaan met de tijd.

Lees meer
Huisarts achter bureau
Zorgmarketing

Wereld Huisartsen Dag: wat online marketing kan betekenen voor jouw huisartsenpraktijk

Huisartsen zijn de afgelopen jaren een hot topic in de Nederlandse media. De ‘parel van de Nederlandse zorg’ staat namelijk onder druk. Het takenpakket groeit terwijl de aanwas van nieuwe artsen klein is. De gevolgen daarvan zijn niet mals. Huisartsen raken overspannen, stoppen of voeren een cliëntenstop in. Online marketing is niet alleen een middel om cliënten aan te trekken, maar óók om huisartsen ademruimte te geven door cliënten online wegwijs te maken. Bijvoorbeeld door relevante contentpagina’s en e-mailmarketing.

Lees meer
Laptop met Google logo
Zorgmarketing

Zo word je als zorgaanbieder online vindbaar voor potentiële cliënten

De aanwas van nieuwe cliënten is essentieel om je zorgorganisatie draaiende te houden. De content op je website speelt daarin een belangrijke rol. Meer dan de helft van de mensen zoekt namelijk via Google naar informatie over specifieke klachten, zoals oorzaken en behandelvormen óf naar meer informatie over zorgorganisaties. Pas na dit eigen onderzoek maken de meeste mensen een afspraak voor een kennismaking met een specialist. Ook als er een doorverwijzing nodig is, helpt het om je online bereik te vergroten. Maar hoe zorg je dat potentiële cliënten je online weten te vinden?

Lees meer
Typen op toetsenbord
Zorgmarketing

Waarom e-mailmarketing in de zorg onmisbaar is

Het mag dan wel een van de oudste vormen van digitale communicatie zijn, maar e-mail spant nog steeds de kroon als effectiefste online marketingmiddel. In ruim 92 procent van de gevallen levert e-mailmarketing een positief rendement op. Hiermee wint e-mail het gemakkelijk van bijvoorbeeld sociale media. Maar hoe pak je deze vorm van marketing in de zorg aan?

Lees meer
Close up: handen op laptop
Zorgmarketing

Marketing in de zorg: waarom is het nodig?

De zorgsector verdient lof voor het harde werken in moeilijke tijden. Personeelstekort, concurrentie, bezuinigingen en vergrijzing drukken op zorgorganisaties. Sterker nog: onderzoek toont aan dat het personeelstekort alleen maar toeneemt, net als de vergrijzing. Door de inzet van marketing in de zorg, blijf je als zorgorganisatie gezond. In dit artikel lees je waarom dat zo is én hoe je de eerste stappen in de juiste richting zet.

Lees meer
Uitblinkende lamp tussen andere lampen
Arbeidsmarktcommunicatie

Een andere kijk op werven in de zorg

Personeelstekort in de zorg… Iets waar we niet meer om heen kunnen. Alle gangbare manieren van werven heb je al geprobeerd, maar levert weinig tot geen sollicitanten op. Het aanbod is namelijk klein en de vraag is groot. Je staat als zorgorganisatie te springen om nieuwe zorgprofessionals. Maar wat kan je nog meer doen? Wij helpen je een andere kijk te geven op werven in de zorg. Zodat jouw vacature opvalt tussen al die duizenden vacatures.

Lees meer
Anne schrijft in notitieboek
Zorgmarketing

Het juiste moment om een marketingbureau in de zorg in te schakelen

Je ziet steeds vaker dat zorgorganisaties en/of zorgondernemers hun marketingactiviteiten uitbesteden aan een marketingbureau. Online marketing uitbesteden is zeker interessant, omdat een marketingbureau de kennis en expertise in huis heeft en op deze manier jouw organisatie kan laten groeien. Bij Johnson Marketing geloven we écht in de kracht van online marketing en kunnen we met zekerheid zeggen dat, wanneer je investeert in online marketing, je doelstellingen met zekerheid behaald worden. Maar wat is het juiste moment om een marketingbureau in te schakelen?

Lees meer
Hologram zorgiconen
Zorgmarketing

Marktwerking vraagt om zorgmarketing

Het medialandschap verandert en de wereld van de zorg verandert. Zo is er personeelstekort, vergrijzing, meer concurrentie en de zorgsector wordt steeds klantgerichter. Marketing in de zorg kan de zorg een goede impuls geven, maar tot op heden zijn zorginstellingen voorzichtig met het ‘markt en klant denken’. In de zorg worden zij cliënten of patiënten genoemd en is er bijna niemand bezig met klantbenadering en klantbinding, terwijl ook klanten in de zorg willen kunnen kiezen.

Lees meer

Johnson Marketing


Johnson Marketing B.V.

Prins Willem Alexanderlaan 421

7311 SX Apeldoorn

085 401 02 76

welkom@johnsonmarketing.nl

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws over Johnson Marketing? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief

 

Johnson Marketing © 2021 All Rights Reserved