Het verschil tussen marketing en zorgmarketing

De zorgsector is lange tijd huiverig geweest voor de inzet van marketing. Best logisch, aangezien de meeste zichtbare marketinguitingen vrij commercieel en soms zelfs opdringerig zijn. Als zorgorganisatie wil je dat juist niét uitdragen. Je wil mensen het vertrouwen geven dat ze bij jou de juiste zorg krijgen. Zorgmarketing borduurt daarop voort en helpt dat vertrouwen op een open en eerlijke manier te creëren. Hoe dat er concreet uit ziet lees je in dit artikel.

Niet verleiden maar vertrouwen winnen
Het grote verschil tussen marketing en zorgmarketing is het doel en de benadering. Veel commerciële partijen willen een behoefte creëren, bij zorgorganisaties hoeft dat niet. Het is dus een kwestie van de aandacht krijgen van (potentiële) cliënten en ervoor zorgen dat ze jouw zorgorganisatie vertrouwen en tevreden zijn met de online informatie en verleende zorg. Heel wat anders dus dan mensen verleiden met talloze advertenties, opdringerige mails en commerciële landingspagina’s.

 

Er zijn een paar uitzonderingen op de regel. Zo vraagt het werven van nieuw zorgpersoneel en het vermarkten van een nieuw zorgproduct een iets commerciële benadering dan bijvoorbeeld patiëntmarketing of verwijzersmarketing. Goede zorgmarketing houdt echter áltijd rekening met de  normen en waarden van zorgorganisaties, in wat voor uiting dan ook.

 

Welke middelen worden ingezet bij zorgmarketing?
Nu je weet dat zorgmarketing niet keihard commercieel is, vraag je je wellicht af: hoe dan wel? Er zijn grofweg twee manieren van zorgmarketing: SEA en SEO. Door betaald te adverteren (SEA) komt je website in een klap hoger in de zoekresultaten van Google of worden je openstaande vacatures op LinkedIn en Indeed aan de juiste doelgroep getoond. Dit vergroot de kans op – in dit geval – meer cliënten en meer sollicitanten.

 

Organische marketing (SEO) is vooral vruchtbaar voor de lange termijn. Wat wil je als zorgorganisatie uitstralen en voor wie wil je online goed vindbaar zijn? Op basis daarvan wordt je website ingericht en onderhouden. Het doel is dan om op veel relevante zoektermen vindbaar te worden in Google. In het beste geval kom je dan bijvoorbeeld als huisarts in Zwolle bovenaan in de organische resultaten in Google te staan als mensen Googelen naar ‘huisarts Zwolle’ of ‘dokter Zwolle’.

 

Doelgroep als fundament voor marketinguitingen
De inzet van SEA en SEO vraagt om een tot in de puntjes uitgewerkte strategie. De doelgroep staat daarin centraal. Wie wil je bereiken, hoe wil je deze groep bereiken en welke middelen zijn daarvoor nodig? Daarbij onderzoeken zorgmarketeers de huidige marktpositie én de concurrentie. Vervolgens wordt samen besproken welke middelen worden ingezet en wat het streefdoel is. Op basis van het beschikbare budget wordt een plan samengesteld. Door middel van data is precies bij te houden wat de marketingcampagnes voor resultaat opleveren. Ongeacht of dat meer patiënten, meer websitebezoekers of meer sollicitanten zijn.

 

(Zorg)marketing is dus niet een middeltje om binnen no-time meer resultaat te boeken. Het is een doordachte strategie om op korte- en/of lange termijn bij te dragen aan het optimaal functioneren van een zorgorganisatie. Daarbij moet nogmaals gezegd worden dat dit proces te allen tijde in lijn met de normen en waarden van de zorgorganisatie gebeurt.


Waar wordt zorgmarketing ingezet?
Het taboe op marketing in de zorg verdwijnt langzaam maar zeker. Sinds het intrede van de marktwerking in de zorg, wordt steeds meer duidelijk dat zorgmarketing een geweldige aanvulling kan zijn voor zorgorganisaties. Sterker nog, in specifieke gevallen is het zelfs essentieel. Bijvoorbeeld voor het vinden van geschikt zorgpersoneel of het aantrekken van cliënten. Concreet zetten wij ons als zorgmarketingbureau in op de volgende gebieden:

 

 

We helpen de gehele zorgsector – denk daarbij aan huisartsen, ziekenhuizen, fysiotherapeuten, coaches en thuiszorgorganisaties – met specifieke zorgmarketing. Op onze werkpagina zie je wat we bereikt hebben voor verschillende klanten. Ben jij benieuwd naar de concrete mogelijkheden voor jouw zorgorganisatie? Neem dan contact met ons op voor een geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Wil jij online vindbaar zijn als zorgaanbieder?

Wij helpen je graag!