Waarom e-mailmarketing in de zorg onmisbaar is

Het mag dan wel een van de oudste vormen van digitale communicatie zijn, maar e-mail spant nog steeds de kroon als effectiefste online marketingmiddel. In ruim 92 procent van de gevallen levert e-mailmarketing een positief rendement op. Hiermee wint e-mail het gemakkelijk van bijvoorbeeld sociale media. Maar hoe pak je deze vorm van marketing in de zorg aan?

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is het verzenden van commerciële berichten naar grote groepen mensen. Meestal met als doel leads genereren of producten verkopen. In de zorgsector wordt externe e-mailmarketing zelden ingezet. Vrij opmerkelijk, want het gemiddelde ROI (rendement) is hoog. Met andere woorden: de kans is groot dat je jouw investering dubbel en dwars terug verdient in de vorm van bijvoorbeeld meer cliënten, verkopen van je zorgproduct of sollicitanten. Een uitgelezen kans dus om als zorgorganisatie met e-mailmarketing te starten.

 

Hoe werkt e-mailmarketing in de zorg? 

Gezien de effectiviteit van e-mailmarketing is het een onmisbare schakel in je marketingplan. Bovendien is het eenvoudig te automatiseren, waardoor je er op termijn weinig tijd en geld aan kwijt bent. In de basis voldoet een effectieve e-mailmarketingcampagne aan de volgende drie elementen:

1. E-maillijst

De eerste stap naar het succesvol inzetten van e-mailmarketing is het creëren van een e-maillijst. Dit is een database van e-mailadressen en persoonsgegevens van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw zorgproduct of zorggerelateerde dienst of behandeling. Er zijn verschillende mogelijkheden om een e-maillijst op te bouwen. Bekende ‘triggers’ om ervoor te zorgen dat mensen hun e-mailadres achter laten zijn: gratis downloads (PFD), een gratis eerste consult, een gratis e-book, organiseren van een (online) evenement óf het consistent schrijven van waardevolle blogs met betrekking tot jouw niche.

Voorbeeld van leadgeneratie in de zorg: als thuiszorgorganisatie is de kans klein dat potentiële cliënten – of hun mantelzorgers – direct een zorgaanvraag doen tijdens hun eerste bezoek aan jouw website. Om deze belangrijke doelgroep niet te ‘verliezen’ is het zaak ze triggeren met een aantrekkelijk en laagdrempelig aanbod. Bijvoorbeeld een gratis adviesgesprek of een te downloaden PFD met tips voor het kiezen van de juiste thuiszorg. Op die manier verzamel je een zeer relevante e-maillijst.

2. E-mailmarketingsoftware

Een e-mailmarketingdienst – ook wel e-mailserviceprovider genoemd – is software speciaal gemaakt voor e-mailmarketing. In verschillende opzichten is het bijzonder handig: je bouwt eenvoudig verschillende e-maillijsten, je hebt keuze uit bewezen effectieve e-mailtemplates en designs, je hebt inzicht in data én er zijn veel automatiseringsmogelijkheden.

Met behulp van e-mailmarketingsoftware kun je precies achterhalen wie je mails openen, wie doorklikken en wie overgaan tot aankoop. En wie niet 😉. Uiteraard AVG-proof. Op basis van die data kun je je maillijst optimaliseren en splitsen om de mails vervolgmails nóg specifieker en persoonlijker te maken. Wij maken bij Johnson Marketing gebruik van e-mailmarketingsoftware Maileon.

3. Definieer je doel

Veel zorgorganisaties zetten nu vooral interne e-mailmarketing in. Meestal voor het versturen van informatieve nieuwsbrieven naar patiënten en werknemers. Effectief om de band met hen goed te houden, maar we raden aan om ook aandacht te besteden aan externe e-mailmarketing om bijvoorbeeld:

  • meer verkopen te realiseren
  • patiënten naar je zorgorganisatie te halen
  • je brand awareness te vergroten
  • personeel werven

Wanneer het doel van je e-mailmarketingcampagne duidelijk op papier staat, is het zaak naar de demografische kenmerken van de mensen uit je e-maillijst te kijken. Op basis daarvan is het eenvoudiger om een doelgroepgerichte mail te ontwerpen en schrijven. Zorg dat jij je onderscheidt door zoveel mogelijk waarde te leveren. Als zorgmarketingbureau helpen we je graag met het hele proces van e-mailmarketing.

 

Voor en nadelen van e-mailmarketing

Net zoals alle andere marketingmiddelen kent e-mailmarketing voor- en nadelen. Hierbij de belangrijkste op een rij:

Voordelen van e-mailmarketing in de zorg

  • Je komt direct in contact met je doelgroep. Mensen checken hun mail vaak dagelijks.
  • Je onderhoudt gemakkelijk een relatie met je doelgroep door gepersonaliseerde mails.
  • De mails zijn meetbaar. Je komt er dus snel achter wat wel en niet werkt.
  •  De opschaalmogelijkheden zijn eindeloos.
  • E-mailmarketingsoftware is relatief goedkoop en werkt gebruiksvriendelijk.
  • De concurrentie voor e-mailmarketing in de zorg is nog niet zo groot.
  • In tegenstelling tot wat veel mensen denken, groeit het aantal e-mailgebruikers wereldwijd.

Nadelen van e-mailmarketing in de zorg

  • Het opbouwen van een e-maillijst kost tijd.
  • Er zijn veel regels wat betreft e-mails voor commerciële doeleinden.
  • Je hebt geen garantie dat jouw e-mail geopend wordt.

 

E-mailmarketing als onderdeel van onze ‘zorgmarketingmachine’ 

Het versturen van commerciële e-mails is een bewezen effectieve manier om in de zorgsector aan meer patiënten, doorverwijzingen, werknemers of verkopen te komen. Als marketingbureau in de zorgsector zien we e-mailmarketing vooral als onderdeel van een groter marketingplan. Onze geoliede ‘zorgmarketingmachine’ bestaat – naast het bieden van e-mailmarketingsoftware en ondersteuning daarin – uit SEA (adverteren), SEO (organische vindbaarheid) en content marketing (tekst en beeld).

Benieuwd naar wat we qua zorgmarketing op strategisch én uitvoerend gebied voor jouw zorgorganisatie kunnen betekenen? Neem dan contact op voor een kennismakingsgesprek.

Meer weten over zorgmarketing?

Wij helpen je graag!