Johnson Marketing

Seniorenmarketing: 5 manieren om senioren aan te spreken

Seniorenmarketing: 5 manieren om senioren aan te spreken

Eén van de kernaspecten van online marketing is je doelgroep. Waar bevindt deze zich en hoe bereik je ze? Een doelgroep waar weinig over gesproken wordt binnen de marketing zijn senioren. De laatste jaren gebruiken steeds meer ouderen internet en sociale media. Meer dan 60 procent van de 75-plussers heeft internet en 76 procent van de 65- tot 75-jarigen gebruikt sociale media. Gezien de toenemende vergrijzing zal dit aantal de komende jaren alsmaar toenemen. Hoogtijd om te kijken hoe je deze doelgroep het best online bereikt.

1. Win vertrouwen

Veel ouderen weten dondersgoed dat bedrijven op internet soms niet te vertrouwen zijn en dat ze niet alles moeten geloven wat ze zien. Sterker nog: ouderen zijn eerder wantrouwend naar bedrijven en organisaties dan de jongere generatie. Dit komt mede omdat veel senioren de handigheid niet hebben om online de betrouwbaarheid te valideren door bijvoorbeeld reviews te ontdekken. Daarom is het zaak om je seniorenmarketing in te richten op vertrouwen. Laat bijvoorbeeld klantbeoordelingen terugkomen op je website, laat de sfeer van het bedrijf zien in een video of geef iets gratis weg. Wat je ook kiest: zorg dat vertrouwen onderdeel uitmaakt van je online marketingstrategie.

2. Herkenbaarheid

Senioren kijken graag terug naar vroeger; hoe gingen zaken vroeger vergeleken met nu? Wat is er veranderd? Om daar op in te spelen kun je zaken van vroeger in een nieuw jasje steken. Speel bijvoorbeeld door middel van content in op jeugdherinneringen, bepaalde perioden in de geschiedenis en maak de koppeling met de huidige tijdsgeest. Door die koppeling te maken, overtuig je ouderen sneller. Bijvoorbeeld het gebruik van een bepaalde app om medicatie niet te vergeten, een stofzuigrobot of deels-digitale thuiszorg. Wat je ook aan senioren vermarkt; een stukje herkenbaarheid zal deze doelgroep goed doen.

3. Eenvoud

Ondanks dat de digitale kennis van senioren steeds beter wordt, is het belangrijk om de nadruk op eenvoud te leggen. Of dat nou gaat om het eenvoudig bedienen van een app of fysiek apparaat: zorg dat alles duidelijk en makkelijk te begrijpen is. Zo kun je bijvoorbeeld in je marketinguitingen werken met een driestappenplan of animatie waarin een product of dienst snel en eenvoudig wordt uitgelegd. Daarnaast is ook een andere vorm van eenvoud gewenst, namelijk een eenvoudige en overzichtelijke website. Zorg dat het menu makkelijk en duidelijk is, de tekst groot genoeg en dat niets aan het toeval overgelaten wordt. Voor zowel mobiel als desktop. Hetzelfde geldt voor CTA’s.

4. Authentiek

Senioren hebben de gave om het kaf snel van het koren te scheiden. Is iets in hun ogen onzin? Dan wordt er al snel verder gekeken. Zorg dus in je marketinguitingen voor een flink portie authenticiteit. Gebruik geen stockfoto’s, maar echte beelden en kijk uit met té commerciële teksten. Blijf vooral to the point en écht. Buig de ‘standaard’ overtuigingspraatjes om naar het winnen van vertrouwen, het tonen van herkenbaarheid en het vertellen van het gemak van het product of de dienst die je aanbiedt.

5. Nageslacht

Deze laatste tip met betrekking tot seniorenmarketing is vooral bedoeld voor 75-plussers. Deze doelgroep houdt zich relatief vaak bezig met hun nageslacht. Vaak is het doel om zaken zo goed mogelijk achter te laten. Je kunt daarop inspelen door bijvoorbeeld beeldende content te posten waarin je een kleinkind met zijn of haar grootouders ziet. Dit spreekt ouderen direct aan. Uiteraard dient het wel relevant te zijn met betrekking tot het product of dienst, maar vaak valt er wel een linkje te maken.

Hulp nodig bij seniorenmarketing?

Als marketingbureau voor de zorg helpen we zorgorganisatie en zorgondernemers om hun online doelen te bereiken. Dit kan gaan om het aantrekken van meer cliënten, het vermarkten van een zorgproduct óf de gehele onlinemarketing een boost geven. We hebben alle marketingspecialisten in huis die óók nog eens met een been in de zorg staan. Met andere woorden: wij weten hoe wij jou snel en op een duurzame manier verder kunnen helpen met online marketing.