Contentmarketing in de zorg: zo pak je het aan!

Content is de brandstof van marketing. Het omvat vrijwel alle creatieve uitingen: webteksten, afbeeldingen, advertentieteksten, e-mails, vacatureteksten, infographics, video’s en informatieboekjes. Zonder tekst of beeld is marketing verwaarloosbaar. Door waardevolle en unieke content te publiceren, trek je vroeg of laat de aandacht van je doelgroep. Het wekt vertrouwen én helpt je online vind- en zichtbaarheid te vergroten. Hoe je deze omvangrijke tak van marketing specifiek inzet, lees je in dit artikel.

Wat is contentmarketing?


Bij content denken veel mensen vrij snel aan het creatieve proces van het schrijven van een blog of het schieten van een video. De realiteit ligt anders. Zo’n 70% is namelijk voorbereiding en 30% daadwerkelijk creatief bezig zijn. Het nadenken over hoe jij content inzet om de doelgroep aan jouw merk te binden is het belangrijkst. Stel jezelf en je marketingteam daarom vragen als:

 

  • Wie is mijn doelgroep?

  • Waar bevindt mijn doelgroep zich?

  • Welke contentmarketingmiddelen zet ik in? En waarom?

  • Hoe zet ik contentmarketing in en in welke frequentie?

  • Hoe maak ik de content meetbaar?

 

De basis van goede contentmarketing begint bij een gedegen contentstructuur. Je wil immers dat wát je maakt, uniek is en écht wat vertelt aan je doelgroep. Door de stijgende concurrentie is dit een alsmaar lastiger wordend proces. Daarnaast betaalt content zich vaak niet direct (meetbaar) uit, waardoor goede content bij (zorg)organisaties vaak niet prioriteit heeft.

 

Beginnen met contentmarketing in de zorg

Het alomvattende doel van contentmarketing in de zorg is om je beoogde doelgroep aan je te binden. Dit werkt dus pas als je content publiceert op basis van een uitgedachte strategie. Contentstrategieën kun je zo specifiek maken als je wil. Zo kun je concreet een contentstrategie uitdenken voor de werving van nieuw zorgpersoneel, maar bijvoorbeeld ook voor betere online vindbaarheid. Hoe specifiek of breed je het ook maakt: alles begint met de volgende 4 aspecten:

 

  1. Doelgroep in kaart brengen

    Het is eenvoudig om zonder voorbereidingen te beginnen met het publiceren van content. In veel gevallen is dit tijd- en geldverspilling. Je weet immers niet wie je doelgroep precies is en waar ze behoefte aan hebben. Begin daarom áltijd met een onderzoek naar je doelgroep. Zijn dit bijvoorbeeld bestaande cliënten, potentiële cliënten, huisartsen of gemeentemedewerkers? Hoe willen ze aangesproken worden? Op welke platformen bevinden ze zich? En wat is hun behoefte? Door deze zaken in kaart te brengen zet je een flinke eerste stap om contentmarketing succesvol in te zetten.

  2. Welk doel dient de content?

    Een informerende tekst over de vergoedingen van zorgverzekeraars dient een compleet ander doel dan een tekst voor arbeidsmarktcommunicatie met overtuigende video. Het is belangrijk om bij het doel van de content stil te staan om het maximale eruit te halen. Wil je informeren, overtuigen, beschouwen of activeren? Smelt het doel samen met doelgroepgericht schrijven en je bent nóg een stap dichterbij topcontent.

  3. Multimediale content

    De internetgebruiker wordt alsmaar verwender. Als een webpagina langer dan 6 seconde laadt, haken ze af. Als een tekst te weinig witregels bevat, haken ze af. Als een video een te lange intro heeft, haken ze af. Met andere woorden: het is belangrijk om goed na te denken over de inzet van content. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat multimediale contentproducties het best werken. Denk hierbij aan webpagina met bijgevoegde relevante afbeeldingen, gevisualiseerde data, infographics of een video. Als content elkaar aanvult, versterkt het elkaar.

  4. Meten en optimaliseren

    Je kan nog zulke mooie producties maken, maar als niemand het vindt, heb je er niets aan. Het is dus zaak om al je content meetbaar te maken en het ook daadwerkelijk te meten en analyseren. Je kunt bijvoorbeeld Google Analytics inzetten om te achterhalen hoelang mensen op een bepaalde webpagina blijven hangen en Google Search Console om te zien hoe een bepaalde pagina in Google gerankt is.


Wanneer je voor betaald adverteren kiest, kun je precies achterhalen hoeveel mensen op je advertentie klikken en hoeveel daarvan overgaan tot actie. Kortom: vrijwel alles is meetbaar, waardoor optimaliseren eenvoudiger wordt.

Content als brandstof voor zorgmarketing

In welke vorm van zorgmarketing je ook investeert: besteed voldoende aandacht aan content. Als marketingbureau voor zorgorganisaties helpen we je onder andere aan meer zorgpersoneel, doorverwijzingen, cliënten of verkopen van zorgproducten. Dit doen we aan de hand van adverteren, branding en contentmarketing: hét complete plaatje om zorgmarketing tot een succes te brengen.

 

Wil jij advies over contentmarketing in de zorg? Of ben je benieuwd naar alle marketingmogelijkheid die wij bieden? Mail dan je (aan)vraag naar welkom@johnsonmarketing.nl of vul het contactformulier in.

Wil jij online vindbaar zijn als zorgaanbieder?

Wij helpen je graag!