Wat is branding?
Branding is dus het geheel aan uitingen en activiteiten die ervoor zorgen dat mensen een bepaald beeld van je organisatie krijgen. Laten we het begrip naast verwante begrippen leggen, om zo de verschillen duidelijk in te zien.
Merk
Je merk zorgt voor een bepaalde beleving bij mensen. Dit kan goed of slecht zijn, maar in ieder geval houdt het begrip ‘merk’ – of in het Engels ‘brand’ – in dat je bent hoe het publiek jou ziet. Het is je reputatie.
Branding
Een merk wordt gevormd door branding. Branding is het geheel aan strategische ideeën en uitingen om het merk een bepaalde lading te geven. Denk aan kernwaarden van de organisatie, de essentie, idealen en eigenschappen. Dit vormt de basis van een sterk merk. Het doel is om het publiek jouw merk te laten ervaren, zoals jij dat voor ogen hebt.
Identiteit
Identiteit gaat dieper in op branding en het merk en is vooral visueel. Het is het geheel aan kleuren, elementen, logo’s, website, fotografie, gebruik van online marketing en andere keuzes voor bepaalde uitingen. Het is belangrijk om hier – vanuit de ogen van je doelgroep – over na te denken.

Waarom branding alsmaar belangrijker wordt
Branding maakt het verschil tussen een goede en slechte business. Vooral in deze snel veranderende online wereld en de opkomst van AI, is het steeds belangrijker om je merk sterk in de markt te positioneren en met je merk persoonlijke verhalen te vertellen, relaties aan te gaan en vertrouwen te geven.
Jona Sachs is een bekende Amerikaanse storyteller en vertelde het volgende over een merk: ”Your brand is a story unfolding across all customer touch points.” Daarmee bedoelt hij dat branding effect heeft op iedereen die met je bedrijf of organisatie in aanraking komt.
Hoe wij branding in de zorg inzetten
Als marketingbureau voor zorgorganisaties, zetten we steeds vaker branding in om de gezamenlijke doelen te bereiken. Namelijk zorgpersoneel werven, patiënten/cliënten bereiken of een zorgproduct vermarkten.
Zorgpersoneel werven
De grootste uitdaging voor de meeste zorgorganisaties is het aantrekken van zorgpersoneel. Hier komt branding als een onmisbare factor naar voren. Door een sterk, betrouwbaar merk neer te zetten, creëer je aantrekkingskracht voor potentiële medewerkers. Dat begint met het uiten van de kernwaarden, de bedrijfscultuur en de impact die medewerkers kunnen hebben binnen de organisatie.
Praktisch gezien ga je concreet aan de slag met ‘employer branding’. Dit houdt in dat je EVP’s (employer value proposition) onderzoekt en benadrukt in alle uitingen. Employer branding in de zorgcontext betekent dat je volle bak het werkgeversmerk positioneert. Dit zorgt ervoor dat potentiële werknemer sneller voor jou als werkgever kiezen. Het gaat hier dus niet alleen om zichtbaarheid, maar vooral om het winnen van vertrouwen.
Patiënten/cliënten bereiken
Een goed doordacht merk wekt vertrouwen en geloofwaardigheid op. Als zorgaanbieder is het van belang om je merk sterk in de markt positioneren, waarbij je je richt op de behoeften en ervaringen van de patiënt. Zo bouw je een vertrouwensband op met de doelgroep en laat jij je als zorgaanbieder als een betrouwbare en patiëntgerichte keuze positioneren. Dit zorgt vaak voor een toename van patiënten/cliënten die voor jouw zorgorganisatie kiezen.
Zorgproduct vermarkten
Het gaat er niet alleen om iets te verkopen; het gaat erom dat mensen zich kunnen verbinden met wat je aanbiedt. Of het nu gaat om een grootse nieuwe medische tool of een software voor zorgorganisaties: aan de hand van branding maak je jouw zorgproduct toegankelijk en aantrekkelijk voor de mensen die het nodig hebben. Branding vertelt het verhaal van jouw zorgproduct op zo’n manier dat het resoneert met de mensen of bedrijven die er baat bij kunnen hebben.
Lees hoe wij door middel van branding hebben geholpen bij het werven van personeel voor Talma Borgh.
Samenvatting
Wat je doel ook is, branding zorgt ervoor dat je organisatie of product een vernieuwende en onderscheidende identiteit krijgt. Je speelt in op de behoefte van de doelgroep en weet ze te raken met je strategisch uitgedachte uitingen. Op die manier wek je vertrouwen, bouw je een band op én bereik je uiteindelijk je doelen.
Branding uitbesteden aan Johnson Marketing? Neem direct contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.