Johnson Marketing

De 14 belangrijkste marketingtrends om in 2024 in de gaten te houden

De 14 belangrijkste marketingtrends om in 2024 in de gaten te houden

Weinig verandert zó snel als online marketing. Hoewel de basisprincipes vaak hetzelfde blijven, is de uitvoering continu in ontwikkeling. Soms vanwege nieuwe mogelijkheden zoals AI en soms vanwege nieuwe beperkingen, zoals verstrengde privacywetgeving. Alle marketingtrends over branding, seo en sea waar je in 2024 rekening mee moet houden, lees je in dit artikel.

Trends voor branding in 2024

In de wereld van branding vindt er al jaren een verschuiving plaatst, die zich in 2024 zal doorzetten. Waar voorheen de grootste focus op ontwikkeling van websites en logo’s lag, is het nu meer strategisch en meer gericht op storytelling en customer experience. Het ‘die-hard’ designwerk kost anno 2024 namelijk minder tijd door vaste templates, drag-and-drop-systemen en AI.

1. AI in branding

AI op zich is niet nieuw in branding. De technologie wordt al jaren gebruikt voor verschillinde taken, zoals logo-ontwerp en contentcreatie. Het grote verschil met nu, 2024, en de voorgaande jaren is de enorme ontwikkeling die AI heeft doorgemaakt. Binnen een paar muisklikken kunnen passende kleurpaletten worden gemaakt en verschillende logo’s en foto’s naar wens worden bewerkt. Hierdoor kosten dat soort taken minder tijd, waardoor er veel tijd overblijft voor andere onderdelen van branding.

2. Customer experience

Klanten hebben in de huidige onlinewereld nogal wat keuze. De spanningsboog van de internetgebruiker daalt en de gemiddelde ‘zoeker’ is behoorlijk kritisch. Daarom zal branding steeds meer draaien om de customer experience; ook wel klantbeleving genoemd. Concreet zullen zaken als bijvoorbeeld AR vaker gebruikt worden. 

AR staat voor Augmented Reality: een soort gemixte realiteit waarbij aanvullende elementen in de realiteit worden geplaatst. Denk aan een 3D-animatie van een bureau in je nieuwe kantoorruimte.

Augmented reality voorbeeld in een woonkamer

3. Storytelling

Verbinding maken en een gevoel van gemeenschap creëren. Dat is het doel van storytelling. Niet zomaar een verhaal vertellen, maar op een waardevolle manier inspelen op de emoties van je potentiële klant. In de huidige onlinewereld – waar iedereen binnen een paar muisklikken content produceert met AI – maakt dat het verschil of een klant blijft hangen of naar een van de concurrenten vertrekt.

4. Social media

Branding op sociale media begint een steeds grotere rol te spelen. Waar je eerst standaard social posts met foto en tekst kon plaatsen, is er nu de mogelijkheid om bijvoorbeeld strak opgemaakte slides te publiceren of korte video’s. Op die manier trek je jouw merkbeleving door naar socials, waardoor je boodschap beter overkomt bij je publiek. In 2024 zal design op sociale media zoals LinkedIn steeds belangrijker worden.

5. Authenticiteit (échtheid)

Nu AI alsmaar populairder wordt, is authenticiteit schaars. Ondanks dat AI een goed hulpmiddel is, vervangt kunstmatige intelligentie de menselijkheid (nog) niet. Daarom is het – juist in deze tijd dat AI terrein wint – slim om qua design in te spelen op échtheid. Toon échte mensen, laat mensen aan het woord. Speel in op het menselijke en persoonlijke aspect van je onderneming.

6. Employer branding

Employee branding is het proces van het creëren van een positief werkgeversimago. In 2024 wordt dit nóg belangrijker dan in 2023. Sterker nog, voor sommige branches komt hier de hoofdfocus op te liggen, omdat het personeelstekort alsmaar groter wordt. Zoals bijvoorbeeld in de zorg. Qua branding moet je denken aan verhalen van werknemers. Dit biedt vertrouwen en wekt enthousiasme.

Trends voor SEA in 2024

SEA is vanaf het begin van zijn bestaan in beweging. Voor marketeers en bedrijven is het van cruciaal belang om vooruit te kijken en zich aan te passen aan de nieuwste trends. 

1. Invloed van AI-chatbots op zoekgedrag

AI-chatbots hebben invloed op hoe consumenten informatie zoeken. In plaats van traditionele zoekmachines te gebruiken (zoals Google) oriënteren internetgebruikers zich steeds vaker via chatbots. Denk aan ChatGPT. Deze verandering in zoekgedrag heeft directe gevolgen voor SEA, maar ook voor SEO. Het is zaak om deze ontwikkelingen goed in de gaten te houden.

2. Invloed AI op zoekresultatenpagina Google

AI verandert de traditionele zoekresultatenpagina. Google toont nu (in sommige gevallen) bijvoorbeeld eerst een blok met directe antwoorden en productaanbevelingen, vóórdat de gebruiker de organische resultaten of traditionele gesponsorde pagina’s te zien krijgt. Dit kan het effect van traditionele SEA-advertenties beïnvloeden. Het is zaak om als SEA-specialist de nieuwste technieken toe te passen.

4. Impact van het verdwijnen van third-party cookies

Met het verdwijnen van third-party cookies in Google Chrome verandert de basis van SEA-remarketing. Het wordt simpelweg lastiger om gebruikers (lang) te volgen in hun internetgedrag. Het heeft vooral effect op remarketing, A/B-testen en het tracken van gegevens op Google Analytics. Remarketing houdt in dat je geïnteresseerden langer volgt en advertenties voorschotelt. Het wordt voor sea-specialisten nu lastiger om directe doelgroepen te targetten. Kortom: er zal meer en langer getest moeten worden om de juiste doelgroep te vinden.

5. Opkomst van automatisch gegenereerde advertenties

Automatisch gegenereerde advertenties worden prominenter binnen Google Ads. Je kunt nu automatisch formats laten maken voor advertenties. Hoewel dit tijdbesparend is, is het essentieel om de doelgroep en boodschap goed te begrijpen en niet blind de suggesties van bijvoorbeeld AI te volgen.

6. Opmars van TikTok Search 

TikTok wordt een steeds belangrijker startpunt voor de klantreis, omdat steeds meer jonge mensen het gebruiken als zoekmachine. Bedrijven moeten rekening houden met de groeiende invloed van TikTok. Dus, nog niet begonnen met adverteren op TikTok? Leer in ieder geval de basis.

SEO trends 2024

Op het gebied van SEO zal er in 2024 veel veranderen. Met name hoe Google jouw content beoordeelt. Want ook Google – en andere zoekmachines – zullen slimmer gebruik maken van AI.

1.AI in zoekresultaten

Google zal nog intensiever gebruikmaken van AI in de zoekresultaten. Deze verschuiving zal naar alle waarschijnlijkheid leiden tot minder klikken op zoekresultaten, omdat de meeste mensen het AI-antwoord van Google lezen, in plaats van een pagina openen. Het belang van hoogwaardige multimediale content zal toenemen en bedrijven zullen zich meer moeten richten op het verzamelen van goede reviews om vertrouwen en autoriteit te winnen.

2. Zoekresultatenpagina (SERP)

De weergave van zoekresultaten zal veranderen, maar hoe precies valt lastig te voorspellen. Op basis van de laatste updates van Google is het aannemelijk dat unieke, zelfgemaakte content goed zal scoren. Denk aan bijvoorbeeld video’s, infographics of uitkomsten van klantcases.

3. Multimedia content

Het effect van teksten in combinatie van video’s en andere vormen van media zal toenemen. Denk aan infographics, zelfgemaakte foto’s en polls. Het investeren in video zal naar alle waarschijnlijkheid booming worden, omdat het voor meerdere doeleinden effectief gebruikt kan worden.

Simpel gezegd wordt het steeds belangrijker om goede, unieke en multimediale content te maken. Alleen op die manier onderscheid jij je van de rest en zijn zoekmachines geneigd je hoog in hun zoekresultaten te tonen.

Tot slot

De online zichtbaarheid en online presentatie van je bedrijf, worden elk jaar belangrijker. Niet alleen om zichtbaar te zijn voor je doelgroep, maar ook om werknemers aan te trekken en te behouden. In dit artikel las je de belangrijkste veranderingen die op online marketinggebied in 2024 zullen plaatsvinden. Als marketingbureau voor de zorg, helpen we je graag om up-to-date te blijven met jouw marketing. Benieuwd hoe we concreet helpen? Ontdek onze cases en lees waarmee wij jou morgen kunnen helpen.