5 cruciale voornemens voor goede contentmarketing in 2022

Contentmarketing is onmisbaar als onderdeel voor je marketingplan. Ook als zorgorganisatie kan je hier niet meer omheen. Het helpt je niet alleen om als zorgorganisatie beter vindbaar te zijn, vragen van je doelgroep te beantwoorden of top of mind te zijn bij je doelgroep als ze op zoek zijn naar (een baan in de) zorg. Het zorgt er ook voor dat je zichtbaar blíjft. Maar wat is ‘goede’ contentmarketing? Wij geven je graag 5 voornemens mee voor het nieuwe jaar, zodat jij 2022 direct goed van start kan gaan!

1. Begin met een doel

Zomaar een bericht posten levert namelijk over het algemeen niet veel op. Voor elke content die je maakt is het daarom goed vooraf het doel te bepalen. Wil je je doelgroep informeren, betrokkenheid en interactie stimuleren of hen iets leren? En hoe meet je vervolgens het succes van je content? Is dit in aantal volgers, website bezoeken of sollicitanten?


Door vervolgens ook met een contentplanning (zie tip 4) te werken heb je de mogelijkheid om de verschillende stukken content en doelen op elkaar af te stemmen. Dit geeft je ook richting in het soort content wat je kan maken, welke onderwerpen je aan wilt snijden of inhaakmomenten waar je rekening mee kan houden.


Dus, wat is het doel van je content?


2. Ken je doelgroep

Naast dat content een doel moet hebben, is het kennen van je doelgroep essentieel. Content dient aan te sluiten op de wensen en behoeften van je doelgroep en waarde toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat zij zich herkennen, geboeid zijn, en zich aan je gaan binden. De keuze tussen aandacht geven of door scrollen, maakt iemand namelijk in milliseconden. Maar hoe leer je je doelgroep beter kennen? Door met ze in gesprek te gaan! Je doelgroep is vaak gelijk aan de mensen in je zorgorganisatie. Of dit nu medewerkers, cliënten of patiënten zijn, maak eerste een rondje intern. Daarnaast kan je gebruik maken van online statistieken, interactie aangaan op social media, kijken naar concurrerende bedrijven (en welke raakvlakken de doelgroep daarmee heeft) en je verdiepen in bestaande onderzoeken.


Weet je niet waar je moet beginnen? Wij helpen je graag met het in kaart brengen van je doelgroep en de bijbehorende customer journey(klantreis): de visuele weergave van de ‘reis’ die de doelgroep doorloopt en hoe je daar met de juiste content op het juiste moment op in kan spelen.


3. Gebruik de juiste tone of voice

Het geeft je merk namelijk een menselijk randje en zorgt er voor dat mensen zich met jouw merk kunnen identificeren. Tegelijkertijd draagt het bij aan de herkenbaarheid van je merk. Je tone of voice is de manier hoe je communiceert met je doelgroep over de verschillende platformen heen. Het is dan ook belangrijk om hier consistent in te zijn.  


Niet alleen de tone of voice moet passen bij jouw bedrijf, ook de soort social media platformen die je kiest moeten aansluiten bij de identiteit van je organisatie. Wie zegt dat je als bedrijf op ieder platform een account moet hebben? Waarom zou je Twitter of Snapchat gebruiken als het niet aansluit bij je doelgroep?


4. Je content plannen in een contentkalender

Als je je doel, doelgroep en tone of voice duidelijk hebt, is het goed om de content die je wil plaatsen zorgvuldig en strategisch in te plannen. Dit kan met behulp van een contentkalender.


Een contentkalender voorkomt eigenlijk dat je lezers de ene week overspoeld worden met berichten en de andere week niets van je horen. Door een overzichtelijke contentplanning te maken blijf je consistent met posten. Hoe vaak moet je dan posten? Naar onze mening is er geen ideale frequentie voor het posten van content, omdat dit sterk afhangt van de doelgroep en doelstellingen. Wel weten wij dat een hoge postfrequentie niet altijd een garantie is voor succes.


Een contentkalender bestaat vaak uit de volgende onderdelen: datum, vorm (blog, foto, video, podcast, quote), onderwerp, inhoud, CTA (Call To Action), doelgroep, medium en auteur (wie maakt het). Vaak worden ze gemaakt in Excel, maar tegenwoordig zijn daar veel handigere tools voor, denk aan Trello, Asana, Monday en Canva.


5. Laat je inspireren

We zijn vaak gewend om voor inspiratie te kijken naar andere bedrijven. Echter kunnen zij ook moeite hebben met content creëren die écht doorbreekt. Kijk daarom ook eens naar influencers voor inspiratie: zij weten namelijk precies waar hun doelgroep op reageert. Zo zijn er bijvoorbeeld steeds meer mensen bewust aan het worden van hun eigen eetpatroon door de vele voedingbloggers (en niet zozeer de voedselmerken) of leren we veel van zorgprofessionals die ons meenemen in hun persoonlijke blog als verpleegkundige.


Haal meer uit je content met Johnson Marketing

Het team van Johnson Marketing werkt met passie aan contentstrategieën en marketingcampagnes die goed doordacht met de juiste doelen en afgestemd zijn op jouw doelgroep. Zodat jij helemaal tevreden kunt zijn en meetbare resultaten kunt behalen. Door onze jarenlange ervaring in de zorg en kennis van online marketing, kennen we het verschil tussen winstgevende en ineffectieve content en kunnen we jouw zorginstelling perfect ondersteunen.


Meer weten? Neem gerust contact op!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meer weten over marketing in de zorg?

Laten we samen impact maken!